Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Som l’ocell que es revolta.
28/04/2026 Àngel Soro

Baix Cinca, 25 d’abril de 2026.

A la Plataforma Contra Canons Baix Cinca-Baix Segre

per la seva lluita i victòria contra el canó de la vergonya.

 

Som l’ocell que es revolta. Som el canó que marxa al seu exili.

Un canó de dimensions desmesurades prenia el son a l’ocell pacífic. Amb cada broma que apareixia al cel, engegava la seva màquina de guerra, ferint el camp en calma. Trets d’acetilè i soroll contra la vida, tremolar de finestres, prohibició de dormir després de la jornada, ocells a la fugida (1).

Relata la proclama de Revoltes de la terra que som el riu que es revolta, que som la terra que es revolta. “Un verí recorre les venes obertes del planeta: un sistema que atempta contra la vida en totes les seves formes, basat en la violència i la dominació, en el creixement infinit i l’enriquiment de les elits en comptes de la cooperació i la satisfacció de les necessitats col·lectives” (2).

Amb impunitat i sense mirament, l’explotació dels conreus no observa cap problema en afectar el medi ambient, incloent-hi les persones (3). Però ocells i plantes es revolten. Persones d’àmbits diferents i de maneres diverses de pensar es troben en la revolta contra aquesta plaga d’explotadors. El mercat i les seves necessitats extractives no tenen via lliure (4). No impera només la rendició i l’acceptació. Com deia Pedrolo, protestar fins i tot quan no serveix de res. Defensar la terra, defensar la vida. De Sallent a Fraga, esperit d’Itoiz (5).

Continuem lluitant amb cada article, amb cada cançó, a tots els fronts i amb cada acte de solidaritat i espenta. Continuem posant fre a aquest malentès progrés que tot ho converteix en mina, en robatori, en producció, sense integració al medi i a la vida.

Avancem ferms, pels pobles vius i el dret a viure al territori sense estar supeditats a interessos excessivament particulars (6).

Som l’ocell que es revolta. Som el canó que marxa al seu exili.

  1. https://pregodelafranja.cat/reportatge/els-canons-contra-la-natura-la-vergonya-de-fraga/
  2. https://www.revoltesdelaterra.cat/2026/04/03/manifest.html
  3. https://www.segre.com/ca/comarques/250401/che-confirma-cano-antigranis-disposa-permisos_778886.html
  4. https://www.llibertat.cat/2024/07/la-franja-contra-els-canons-antipedrisc-56949
  5. https://directa.cat/una-acampada-marca-linici-de-la-mobilitzacio-de-revoltes-de-la-terra-contra-lempresa-israeliana-icl/
  6. https://poblesvius.cat/
Valora
Rànquings
  1. Les biblioteques de Barcelona convoquen vaga indefinida per denunciar precarietat i manca de reconeixement
  2. València omple els carrers pel 25 d’Abril contra les agressions a la llengua i al país
  3. Commemoracions de l'assassinat dels germans Badia
  4. Tortosa acull el 23 d’abril una mobilització conjunta per la llengua amb el Correllengua Agermanat i Sant Jordi
  5. Els lluitadors catalans per la llibertat seran finalment recordats a l’Alt Empordà
  6. La tercera jornada del Correllengua Agermanat culmina a Lleida i Barcelona en un doble clam per la llengua
  7. 25 d'abril de 1707: 319 anys de resistència
  8. "El català no és una opció, és la nostra manera de ser al món"
  9. Un llampegueig de la història de les germanes Serra
  10. La Franja de Ponent s’incorpora al Correllengua Agermanat en defensa d’una llengua “en emergència extrema”
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid