Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
UCE de Prada de Conflent: una setmana de reflexió i compromís al peu del Canigó

Del 17 al 23 d’agost de 2025, la vila de Prada, al Conflent (Catalunya Nord), es convertirà en l’epicentre cultural, acadèmic i polític dels territoris de parla catalana amb la celebració de la 57a edició de la Universitat Catalana d’Estiu (UCE). Sota el lema «Cap a la postdemocràcia? La resistència als Països Catalans», la trobada proposa una setmana d’intensa activitat que combinarà debats, cursos, tallers, concerts i espais de convivència.

09/08/2025

Des de fa més de mig segle, l’UCE és un punt de trobada únic que reuneix cada estiu estudiants, professors, investigadors, artistes, activistes, professionals i ciutadans vinguts dels set territoris que conformen els Països Catalans: l’Alguer, Andorra, Catalunya, Catalunya Nord, la Franja de Ponent, les Illes Balears i el País Valencià. Aquesta edició vol reflexionar col·lectivament sobre els reptes democràtics contemporanis i el paper de la societat catalana en un context global marcat per la crisi política i social.

Una programació àmplia i diversa
L’edició d’enguany inclourà cursos acadèmics, seminaris científics, debats polítics i taules rodones sobre temes tan diversos com l’economia internacional davant els nous aranzels nord-americans, la política lingüística als territoris catalans, la democràcia i la identitat nacional. També hi haurà espai per a commemoracions significatives: els cinquanta anys de la transició política, l’Any Internacional de la Quàntica i el quarantè aniversari del document Arrels cristianes de Catalunya. A més, es ret homenatge a figures literàries com Salvador Espriu i Josep Maria Llompart.

L’UCE no només és un espai de debat, sinó també de formació cultural i artística. Els participants podran aprofundir en el coneixement de la llengua catalana, aprendre nocions d’occità i participar en tallers de cançó i dansa improvisada. Les activitats culturals nocturnes inclouran concerts i espectacles que complementaran la formació diürna.

La 57a edició comptarà amb la participació de destacades personalitats polítiques i institucionals: Carles Puigdemont i Quim Torra, expresidents de la Generalitat; Oriol Junqueras, president d’Esquerra Republicana; Manel Gasch, abat del Monestir de Montserrat; Josep Rull, president del Parlament, i Núria Montserrat, consellera de Recerca i Universitats del govern català, entre d’altres.

El cartell: Palau Ferré, cromatisme i compromís
Enguany, el cartell de l’UCE és obra del pintor cubista Maties Palau Ferré (Montblanc, 1921-2000), coincidint amb els 25 anys de la seva mort. Format a l’Escola Superior de Belles Arts Sant Jordi de Barcelona, Palau Ferré va ser un artista figuratiu fortament influït pel cubisme picassià i per l’ambient artístic de la Barcelona dels Salons d’Octubre. Després de viure a París a les dècades de 1950 i 1960, va exposar també als Estats Units. Vinculat als valors de la pau, la llibertat i la solidaritat, va col·laborar amb ONG i projectes culturals, i és conegut com “el pintor que cremava els seus quadres”.

El 2021, la Generalitat va commemorar el centenari del seu naixement amb l’Any Palau Ferré, comissariat per l’historiador Francesc Marco-Palau. Recentment, l’escriptor Màrius Serra ha novel·lat la seva vida a La dona més pintada (Proa, 2023). L’obra escollida per il·lustrar el cartell de la 57a UCE és Paisatge (anys setanta), un oli sobre tela on l’artista plasma arbres acolorits d’intens cromatisme, un cel rogenc amb tocs groguencs i muralles medievals que evoquen el patrimoni històric català. Amb aquesta elecció, Palau Ferré s’incorpora a la rellevant llista d’artistes que han il·lustrat el cartell de l’UCE, com Antoni Tàpies, Andreu Alfaro, Perejaume, Pascal Comelade, Miquel Barceló i Jaume Plensa.

Un espai de país
La Universitat Catalana d’Estiu, nascuda el 1968, és molt més que un espai acadèmic: és un punt de trobada intergeneracional i interterritorial que fomenta la cohesió cultural i nacional dels Països Catalans. Prada, al peu del Canigó, esdevé així un espai de reflexió, debat i compromís amb la llengua, la cultura i la llibertat.

Valora
Rànquings
  1. Resistència al Pla de Balasc contra l’especulació urbanística i la destrucció intencionadade l’espai
  2. La pressió veïnal força l’aturada de les obres de l’Agroparc de Gelida malgrat la desobediència d’Ametller Origen i l’Ajuntament
  3. Mataró: exigeixen la dimissió de la regidora de Cultura
  4. Denuncien l'atac contra el centre de menors de Vallirana
  5. Som Poble-CUP demana la dimissió de l’alcalde de Sant Martí Vell per la seva col·laboració amb la Fundació Princesa de Girona
  6. La CUP, en contra “del bizum de 6 milions dels gironins a la Ryder Cup”
  7. Quan dir “no” és l’únic que queda, de Bartleby a Pedrolo
  8. Per molts anys Pablo Hasél!, la repressió no podrà silenciar-nos
  9. Ressò mediàtic i social de la condemna a un ultra per una agressió ideològica a Sant Just Desvern
  10. Una concentració contra l’ampliació de l’aeroport del Prat tanca l’Ecomarxa
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid