Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Repressió
El Col·lectiu de Dones dels Països Catalans reclama que la comissaria de Via Laietana sigui un espai de memòria
20/09/2025 Drets i Llibertats

El Col·lectiu de Dones dels Països Catalans ha fet pública una declaració en què denuncia que, cinquanta anys després de la mort del dictador Francisco Franco, la comissaria de Via Laietana 43 de Barcelona continuï sent seu de la Policia Nacional. L’entitat exigeix que l’edifici sigui reconvertit en un Centre d’Interpretació i Memòria de la Tortura, tal com reclamen també l’ACAT España/Catalunya i la Comissió de la Dignitat.

La declaració recorda que la comissaria, inaugurada el 1929, ja era coneguda com el Molí Sagnant en els cercles obrers per la repressió que s’hi exercia. Durant la dictadura franquista, especialment a partir de 1941, va ser la seu de la Brigada Político-Social, encarregada de perseguir la dissidència política. Segons el Col·lectiu, en aquest espai s’hi van practicar tortures sistemàtiques, sovint amb una crueltat afegida contra les dones. En aquest sentit, el manifest esmenta el cas recentment judicialitzat de Blanca i Eva Serra, així com les nombroses històries recollides per l’escriptora Gemma Pasqual al llibre Torturades.

El col·lectiu subratlla que, en altres ciutats europees com Tallin, Budapest, Vílnius, Hamburg o Praga, els edificis vinculats a la repressió han estat museïtzats per preservar la memòria històrica i evitar la repetició dels abusos. Per això, exigeix que Barcelona segueixi aquest exemple i destini la comissaria a la divulgació i pedagogia de la memòria democràtica.

A més, el manifest dona suport a les mobilitzacions que cada dimarts es fan davant la comissaria per reclamar el seu tancament com a seu policial, i anima la ciutadania a participar-hi. També se suma a la campanya d’enviament de cartes al Ministeri de l’Interior per pressionar el trasllat de la Policia Nacional i accelerar la reconversió de l’edifici.

Valora
Per saber-ne més
Rànquings
  1. Recuperem el discurs de Blanca Serra al Fossar de les Moreres l’Onze de Setembre de 1981
  2. Arbúcies ret homenatge a Blanca Serra i Puig i a Carles Benítez en la presentació de "La Revolució Pendent" el llibre del PSAN-P
  3. Nova intervenció policial al Pont de Santa Cristina d'Aro per impedir la presència d'estelades i pancartes
  4. La Intersindical porta als jutjats el Consorci de Biblioteques de Barcelona per la retallada de drets laborals
  5. Girona prepara una Diada amb actes al carrer, dinar popular i manifestació
  6. Recuperar l’independentisme combatiu i transversal
  7. Convoquen diversos actes polítics independentistes el matí de l'11 de setembre a Barcelona
  8. La CUP crida a mobilitzar-se l’Onze de Setembre per recuperar la iniciativa independentista
  9. La Crida prohibida de l’Onze de Setembre de 1981
  10. Més de 200 persones homenatgen Pep Musté i Teresa Putellas a Montesquiu
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid