Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Eufòria i el 25% de castellà
13/05/2022 Adam Majó

Pregunto a l’Eulàlia si els nens i nenes de la seva classe (segon de primària) miren Eufòria i em diu que sí. Qui?. Molta gent!: el Pol, la Berta, el Quim... 

Al món hi ha com a mínim cinc milions de persones que parlen català habitualment. És poc, si ho comparem amb les quinze o vint llengües més parlades del món, però està a la mitjana alta de les llengües europees. Per nombre de parlants, el català no tan sols no està en procés d’extinció imminent sinó que comparteix molts més paràmetres (potencia editorial, presència a internet...) amb idiomes oficials de la Unió Europea (perquè així ho ha demanat algun estat membre, cosa que no ha passat amb el català) que amb les anomenades llengües minoritàries i regionals.

El què està en discussió en aquests moments no és tant la seva supervivència sinó la condició de llengua d’un país, d’una societat,  o bé d’un grup concret que parlem català “entre nosaltres”. A diferències d’altres llengües mitjanes o petites d’Europa, que compten amb la pressió i la interferència de l’anglès, el francès o el rus però que són la llengua dominant -la no marcada-  al territori on són oficials, el català està en procés de perdre aquesta condició preeminent. De fet, a molts territoris dels Països Catalans ja l’ha perdut potser definitivament. El català esdevé progressivament la llengua d’una minoria (majoritària en alguns llocs) lingüística/nacional però no la llengua necessària de comunicació i cohesió en un determinat territori. I com que ja no és la llengua franca i útil que havia estat, els que no la parlen a casa no senten la necessitat d’aprendre-la o usar-la.

En aquests sentit, la immersió lingüística a les escoles té sentit sobretot per als nens i nenes que provenen d’entorns no catalanoparlants. Que l’exigim els que ja parlem català tot el dia, està bé però té poc valor. Qui convindria que reclamés més català a l’escola són els pares i mares d’aquells nens i nenes que no parlen català a casa, que no participen en activitats i organitzacions on el català és la llengua habitual i que, per descomptat, no coneixen Eufòria perquè no miren ni llegeixen ni escolten mitjans en català. I perquè aquests pares i mares vulguin mantenir la immersió cal que els altres, els catalanoparlants,  els tractem, a tots nivells, com a iguals, com a membres de ple dret d’aquesta comunitat plural i complexa, anomenada Catalunya. I aquest és el repte, gens fàcil d’entomar sens les eines d’un estat, però impossible d’assolir amb discursos d’autoconsum o amb visions classistes, racistes i compartimentades de la societat. En aquest sentit, i per posar un exemple, fa més mal a l’extensió de l’ús del català la segregació escolar que el 25% de castellà.

Valora
Rànquings
  1. “Escrits en llibertat” de Joan Rocamora
  2. La llengua de la Franja de Ponent
  3. Tuïr acollirà la tercera Trobada sense Fronteres
  4. Daniel Cardona i el 6 d'Octubre a Sant Just Desvern
  5. Èxit de participació en la mobilització per a reobrir un tram entre la platja de Garbet i el poble de Colera.
  6. Cerdanyola recorda a Txiki
  7. Decidim denuncia la situació colonial del Pais València
  8. El Ple de Fornells de la Selva rebutja la moció d’Independents per Fornells per instal·lar fotografies de l’1 d’octubre de 2017 a la sala de plens
  9. L'ANC reivindica a la plaça Sant Jaume el valor revolucionari del Primer d'Octubre
  10. DEPANA es mantindrà ferm en la defensa del patrimoni natural: "No a l’ampliació de l’Aeoroport del Prat!"
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2024 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid