Amb el lema “Cultura al carrer, carrer és cultura”, la plataforma denuncia que la cultura popular, l’esport, el lleure i les entitats socials es veuen ofegades per una normativa rígida, una burocràcia desmesurada i silencis administratius que fan pràcticament
impossible organitzar activitats a l’espai públic de manera autogestionada, popular i comunitària. Una problemàtica que ve de lluny, però que el darrer any s’ha intensificatmoltíssim.
Durant la Festa Major, el manifest fundacional —publicat a culturaalcarrer.cat— s’ha llegit de forma simultània a diverses places, fent visible el malestar d’un teixit associatiu que reclama un canvi de model en la gestió de l’espai públic. Així com una falca (àudio) a les 23h a diferents places on se sentia “Son les 23h, segons les restriccions de l’Ajuntament d’aquests mesos hauriem de tancar la festa...” i una explicació de la Plataforma. Al manifest deixen clares tres demandes principals:
- Tràmits clars i àgils
- Accés equitatiu a l’espai públic: No només per al comerç, sinó per a la cultura i la
comunitat.
- Normatives flexibles: Al servei de la vida, no del silenci.
Les entitats denuncien situacions concretes com ara activitats prohibides per motius tècnics sense justificació clara, restriccions horàries desproporcionades, prohibicions de jocs infantils amb pilota i requisits inassumibles que deixen fora col·lectius que viuen la cultura de forma voluntària i comunitària. Així com un blindatge dels carrers i places
cèntriques, enviant les peticions a les afores.
“Volem una ciutat viva tot l’any, no només durant la Festa Major”, afirmen les entitats, que fan una crida oberta a la ciutadania a sumar-se al moviment i a repensar el model de ciutat. “Les places i els carrers no són patrimoni exclusiu dels grans esdeveniments ni de l’activitat econòmica, sinó espais fonamentals per a la cultura, la convivència i la comunitat”.
El manifest es pot llegir i signar a través de la web culturaalcarrer.cat, on també s’hi poden adherir noves entitats i persones a títol individual. Ara mateix ja són més de 50 adhesions col·lectives d’entitats i 500 d’individuals. A més, el vídeo que donava el tret inicial a la campanya ja suma més de 145K visualitzacions.