Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Ha mort en Manel Arcusa, històric lluitador independentista de Terrassa

Ha mort aquesta nit als 83 anys després de dies hospilalitzat per una greu afecció mèdica

24/12/2021 Política
En Manel Arcusa i Bayo va néixer a Alcalà de la Selva (Terol) el 1938. Als 4 anys la seva família es va traslladar a Terrassa, a causa del desterrament del seu pare, antic combatent republicà.

Durant la seva infància la família Arcusa va viure en una casa de pagès als afores de Terrassa, sense documentació i amagats de les visites de la Guàrdia Civil, que escorcollaven repetidament el mas. Per aquest motiu, ja que no estaven empadronats, no va acudir a l’escola fins als 9 anys. I als 13 anys, el petit Manel Arcusa va començar a treballar.

Amb 18 anys entrà a treballar a Tallers Agut de Terrassa, on inicià el compromís polítics: com enllaç sindical i més endavant com a president de la Secció d’electromecànica, en el ram del metall.

Col·laborà amb les Joventuts Obreres Cristianes i el 1964 entrà a militar al Front Nacional de Catalunya (FNC). Per aquest motiu fou detingut i empresonat una setmana, mentre realitzava activitats sindicals, el 1973. Durant tres anys treballà de manera clandestina per al FNC. Al nucli terrassenc del Front, compartí militància i activisme amb Carles Escudé, Agustí Barrera, Francesc Olivé, Josep Pla, Jesús Gómez i Lluís Labòria.

En aquest sentit, formà part de l’estructura armada de l’anomenada “La Casa” (i descrita per EPOCA per la policia espanyola) i mantingué un estret lligam i compromís amb el seu company de l’Hospitalet Ton Ribas. Tal i com assenyala al ressenya biogràfica de Marc Ferrer a Món Terrassa, en aquella activitat clandestina portà a terme tasques en l'àmbit logístic i taller mecànic de l’organització, en la confecció d'armes i altres estris, en un segon discret terme.

El 1975 s’alliberà per a la Unió Sindical Obrera (USO), activitat com a sindicalista que mantingué quatre anys.

Quan el FNC es va dissoldre va deixar la militància política activa, tot i que sempre ha assistit a actes independentistes i dissidents. Li fou concedida la medalla del FNC.

L'enterrament es durà a terme al Tanatori Altima de Terrassa el dia 26 de desembre, amb vetlla des de les 9,30h fins la cerimònia, que es realitzarà a les 12,30h.

Valora
Rànquings
  1. Nova protesta de la Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines (CACGi) davant la seu de la Generalitat
  2. Clam acadèmic per salvar el Centre d’Història Contemporània de Catalunya
  3. Xirinacs i la força de plantar-se: 1975 i 2017, la mateixa lliçó
  4. Detingudes dues militants d’Arran Sant Just en una operació policial vinculada a accions de suport a Palestina
  5. IPS–CUP reclama un lideratge compromès amb Salt després de la dimissió de l’alcalde
  6. Protestes i crítiques a Girona per l’acte de la Fundació Princesa de Girona amb presència d’Illa
  7. 50è aniversari de la plantada de Xirinacs per l’amnistia
  8. La maldat com a bandera
  9. Entitats ecologistes denuncien una “campanya de criminalització” contra Collserola
  10. Independents per Salt–CUP vota en contra dels pressupostos de 2026 per incompliments de govern i manca de projecte
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid