Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Buscar una falsa culpable o buscar solucions des de l'arrel
03/01/2018 Encarna Canet

Davant de cada problema tenim dues formes de resoldre'l: una és assenyalar una persona responsable i amagar-se’n darrere fins que s'oblide i es torne a reproduir. I aleshores assenyalarem un altre culpable. Una altra és analitzar i supervisar la situació, veure on és l'arrel del problema, i realitzar els canvis necessaris per a millorar tot el sistema de forma integral.

Quan hi ha un accident de metro o de tren, sempre hi ha una investigació que acaba carregant tota la culpa a la/el maquinista (sobretot si ha mort). Recordem els casos del metro de València o l'Alvia de Compostel·la. Si la culpa és una "errada humana", s'elimina la responsabilitat de si les màquines estan en condicions o no, de la xarxa viària, del sistema de fre i de l'empresa o l'administració que ho gestiona/explota. I punt.

El mateix símil ens serveix per a explicar quina és la reacció quan es produeix un feminicidi i un assassí acaba matant una dona. Es realitza una revisió de tots els recursos als quals ha acudit la dona, totes les professionals que l'han atesa i... bingo! Alguna professional acaba compartint la culpabilitat a escala individual amb l'assassí, sense revisar la maquinària ni el sistema d'atenció i protecció. Si revisàrem el circuit, probablement caldria reconéixer que moltes coses no funcionen i això seria un veritable problema.

És clar que pot haver-hi errades i fins i tot negligències, com a tot arreu, però sobta que sempre se segueix la mateixa línia argumental. Igual com passa amb la violència de gènere, si la responsable és una persona individual, el problema deixa de ser estructural, de manca de recursos, de pressupost insuficient, de mal disseny de les polítiques preventives, d'incapacitat de gestió, de polítiques mal encarades que segueixen el model neoliberal i patriarcal, sense una mirada feminista.

Durant vint anys, s'ha dirigit i coordinat la intervenció en casos de violència contra la dona sense escoltar les professionals, que són les que tenen l'experiència de tots els casos i dones que atenen. No és la primera vegada que les professionals són (co)responsabilitzades d'assassinats horrorosos dels quals sols és responsable el fins ara incontrolable assassí. Estem acostumades a fer de maquinista.

I mentre maltractem les professionals, segueixen produint-se casos molt lamentables amb final dramàtic, malgrat tots els recursos que s’hi apliquen, perquè ens hem oblidat del dolent de la pel·lícula, per al qual no existeixen a penes recursos.

L'administració i els mitjans de comunicació han de jugar un paper pedagògic sobre les violències contra la dona, posant la responsabilitat on cal i no, com fan els maltractadors, en la víctima i/o en les professionals que fan tot el que poden amb els pocs instruments que tenen.
Existeixen treballs que assenyalen clarament quins són els forats negres del sistema, que també poden llegir els i les periodistes i totes les persones de les diferents administracions que participen del circuit.

La forma d'informar dels mitjans pot ser constructiva o perniciosa. Quan pensàvem que s'havien acabat titulars com "assassinat passional", "mor en braços del seu marit", "la mata per amor"..., en trobem d’altres del tipus "portava mes i mig en el cd24h sense rebre protecció". 

Lamentable que no s'expliquen les condicions de la xarxa viària.

Encarna Canet @EncarnaCanet  Plataforma pel Dret a Decidir, Decidim @DaDPV

Valora
Rànquings
  1. El passat i el present de l'independentisme es troben a Girona en la presentació del curtmetratge "Badia"
  2. Quan el poder parla al poble com si fos menor d’edat
  3. El SEPC convoca una vaga estudiantil el 26 de maig en defensa de l’educació pública
  4. Santa Coloma de Farners impulsa un Cicle de Memòria Antifeixista pels 90 anys de l’assassinat de les germanes Buxadé
  5. La fundació Reeixida, denuncia censura en un homenatge als germans Badia celebrat en un edifici de la Generalitat a Girona aquest divendres
  6. Convocada la 94a concentració per convertir Via Laietana 43 en un espai de memòria antirepressiva
  7. La CUP reclama clausurar l’activitat il·legal de la Gola del Fluvià i comprar els terrenys aquest 2026
  8. Denuncien l’amenaça de desnonament de deu famílies vulnerables al barri de Navas de Barcelona
  9. La Plataforma Salvem la Unió Cooperatista Barcelonesa demana la mediació del Papa per recuperar l’edifici de la UCB
  10. El Correllengua 2026 homenatjarà Josep Maria Espinàs en l'acte d'inici de la campanya al Palau Robert
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid