Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Llengua
Actes de commemoració del 82 anys de les "Normes de Castelló"

L'acte central serà la manifestació que recorrerà els carrers de Castelló sota el lema "Volem viure en valencià", el proper 13 de desembre.

25/11/2014 Llengua
Cartell dels actes commemoratius dels 82 anys de les "Normes de Castelló" Cartell dels actes commemoratius dels 82 anys de les "Normes de Castelló"

Dijous passat amb la projecció  del documental Què ens passa, valencians!? es van iniciar a Castelló els actes per la commemoració dels 82 anys de la signatura de les "Normes de Castelló" o "Normes del 32", com també es conegut  l'acord d’adoptar "un sistema ortogràfic unitari" per al valencià.

Els actes commemoratius finalitzaran el proper 13 de desembre amb la manifestació del proper 13 de desembre, que eixirà de les 18h de la plaça de la Independència (la Farola) i acabarà amb la lectura d’un manifest a la plaça de les Aules. Entre una data i l'altre, hi ha previst tot un seguit d'esdeveniments a la capital de la plana.

Els actes comptaran amb les conferències de Xavier Melgarejo i Ferran Suay que parlaran, respectivament, del model finlandés d’educació multilingüe i de com exercir els nostres drets lingüístics com a catalanoparlants. A més, enguany, per tal d’abastar un espectre de públic més ampli i d’amplificar la repercussió de la commemoració, les entitats que formen part de la plataforma Castelló per la Llengua organitzen nou activitats amb diversos formats.

Història

El 21 de desembre de 1932 personalitats del món de la cultura i de la política valencianista s'aplegaven a Castelló de la Plana, convocats per la Societat Castellonenca de Cultura, per donar suport a les «Normes ortogràfiques de Castelló», que suposaven l'assumpció, amb lleus adaptacions, de la normativa ortogràfica de l'Institut d'Estudis Catalans. L'objectiu d'aquest acord, a banda d'acabar amb el desgavell ortogràfic preexistent, era eminentment polític: es partia de la convicció que sense una llengua normalitzada era impossible fer arrelar un projecte de país creïble.

En consonància amb aquest fet, les Normes no només s'han vindicat com a símbol de la unitat de la llengua que compartim els qui vivim a banda i banda del riu Sénia: també han esdevingut emblema de l'aposta ferma i decidida per la normalitat de la llengua i la dignificació del poble que la parla. I com cada any, la societat castellonenca en recupera la memòria i n'assumeix el testimoni tot impulsant actes de defensa de la llengua en commemoració de les Normes.

Valora
Rànquings
  1. La vaga general de l'11 de novembre pren força amb una seixantena de comitès actius arreu de Catalunya
  2. Gràcia Llibertat commemora nou anys de concentracions independentistes amb el record de Pepa Arenós
  3. La reivindicació de memòria a Via Laietana 43 arriba a la concentració número 100
  4. Cent concentracions davant de Via Laietana 43 per exigir la fi dels usos policials i recuperar la memòria de la repressió
  5. L'Institut d'Estudis Catalans acull una jornada sobre les reclusions femenines i les presons de dones
  6. Ecologistes en Acció alerta del risc d’allargar la vida de les nuclears catalanes, 37 anys després de l’accident de Vandellòs I
  7. La crisi crònica de l'estat espanyol i unes eleccions que no resoldran res
  8. Àlex Romaguera: «La Transició també s'ha legitimat silenciant les víctimes de la repressió de l'estat espanyol»
  9. L'Aplec del Puig, una cita històrica que manté viva la lluita pels drets nacionals del País Valencià
  10. El personal educatiu decidirà en una consulta la continuïtat de les vagues després de l'11-N
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid