Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Memòria històrica
L'antiga seu del CADCI commemora els 90 anys de l'Olimpíada Popular que el cop d'estat va impedir
13/07/2026 Drets i Llibertats

L'antiga seu del Centre Autonomista de Dependents del Comerç i de la Indústria (CADCI), actual seu de la UGT de Catalunya a la Rambla de Barcelona, acollirà el pròxim 16 de juliol la inauguració de l'exposició «Barcelona 1936. L'Olimpíada que no fou. 90 aniversari», una mostra que recupera la memòria d'un dels projectes esportius i democràtics més significatius de la Barcelona republicana, truncat pel cop d'estat militar del 18 de juliol de 1936.

L'exposició és una iniciativa de la UGT de Catalunya, el Memorial Democràtic, el Departament de Justícia i Qualitat Democràtica i el Departament d'Esports, amb la col·laboració de l'Associació Catalana de Persones Ex-preses Polítiques del Franquisme. La mostra revisa i amplia l'exposició presentada l'any 2016 i incorpora nous elements, entre els quals destaquen la reproducció d'una caseta informativa de l'Olimpíada Popular i la instal·lació de lones a la façana de l'edifici inspirades en les que anunciaven els Jocs l'estiu de 1936.

L'acte inaugural comptarà amb la participació del conseller de Justícia i Qualitat Democràtica, Ramon Espadaler; el conseller d'Esports, Berni Álvarez; el secretari general de la UGT de Catalunya, Camil Ros; el president de l'Associació Catalana de Persones Ex-preses Polítiques del Franquisme, Carles Vallejo, i l'historiador Carles Santacana.

L'elecció de l'espai té un profund valor simbòlic. L'any 1936, aquest edifici era la seu del CADCI, una de les principals organitzacions del catalanisme popular i del sindicalisme nacional català, i es va convertir en el centre neuràlgic de l'organització de l'Olimpíada Popular. Des d'aquí es coordinava l'arribada de les delegacions internacionals i els preparatius d'uns jocs que havien de celebrar-se entre el 19 i el 26 de juliol com una alternativa democràtica, popular i antifeixista als Jocs Olímpics de Berlín, organitzats sota el règim nazi.

L'aixecament militar del 18 de juliol va impedir que l'Olimpíada Popular arribés a inaugurar-se. Molts dels esportistes que ja havien arribat a Barcelona van viure en primera persona l'inici de la guerra i alguns es van incorporar a la defensa de la República.

El mateix edifici del CADCI es convertiria també en un dels escenaris dels combats del 19 de juliol. Diversos militants de l'entitat van participar en la resistència contra les tropes revoltades, i alguns hi van perdre la vida defensant la legalitat republicana i les llibertats democràtiques. Noranta anys després, l'exposició no només recupera la memòria d'una Olimpíada que no es va poder celebrar, sinó també la d'aquells homes i dones que van defensar la democràcia davant el feixisme des del mateix indret on ara es commemora aquell llegat.

Valora
Rànquings
  1. Accions de protesta contra CaixaBank (patrons de la Fundación Princesa de Girona) i la mateixa seu de la FPdGi una setmana abans dels actes Borbònics a Catalunya
  2. La Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines convoca una doble mobilització contra la visita reial a Sant Martí d’Empúries
  3. La Fundació Reeixida reivindica els 43 independentistes morts i ferits durant la resistència al cop d'estat del 18 de juliol de 1936
  4. La Marxa de la Llibertat: "Cinquanta anys del primer gran acte de desobediència civil dels Països Catalans"
  5. "Canigó" va publicar fa cinquanta anys el primer gran relat de Carles Garcia Solé sobre la fugida de Segòvia
  6. Incendis: quaranta anys repetint el mateix diagnòstic
  7. Xavier Barberà: «Els independentistes també lluitem pel nostre alliberament de classe»
  8. La CUP denuncia un possible apartament turístic irregular vinculat a l'alcaldessa de Cadaqués
  9. Convocada una Assemblea Popular Municipalista per debatre el futur de Barcelona
  10. Fa 8 anys de la mort d'Eva Serra i Puig, lluitadora independentista i historiadora
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid