Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Una hipocresia i cinisme de manual o la insuportable lleugeresa de la política
01/10/2022 Blanca Serra
Blanca Serra Puig, membre de la CUP Barcelona, de l'ANC i del Consell per la República Blanca Serra Puig, membre de la CUP Barcelona, de l'ANC i del Consell per la República

Des que els pactes de la Moncloa d’octubre del 77 van fixar el model polític i econòmic de l’anomenada “transició postfranquista”  el patró consagrat dels partits polítics no ha variat substancialment: hi ha hagut remodelacions i noves lleis i s’ha facilitat la possible il·legalització o negació de la inscripció d’alguns partits com va passar amb l’ Herri Batasuna basca (il·legalitzada) o el Partit Democràtic Català (denegada la inscripció per possible confusió de les seves sigles). Però el model que ha seguit funcionant és el destinat a afavorir per una banda els dos  partits de base espanyola àmplia (PSOE i PP a l’estat) i per l’altra el repartiment d’escons inclinat a afavorir un cert desequilibri territorial de representació, en favor de l’anomenada “Espanya buidada”.

L’estat autonòmic del Regne d’Espanya– articulat en 17 autonomies- ha permès fer lleis electorals ajustades a cada territori autonòmic i totes ho han fet, excepte la Comunitat Autònoma de Catalunya que mai no ha aconseguit un acord entre els seus partits de cara a elaborar una llei electoral de les quatre províncies, perquè tots els partits han fet números i les coses no els quadren com voldrien. De manera que a la CAC regeixen les normes electorals estrictament estatals espanyoles (la coneguda Ley Orgànica del Régimen Electoral General- LOREG) i hi regnen les conegudes arbitrarietats de les Juntes Electorals Central i Provincials i el desgavell programat per a l’electorat de fora de l’estat, dispers per tot el món.

Entre les moltes disfuncions que el sistema ha anat creant hi ha sobretot les necessitats repressives de l’estat i el control també repressiu de la llibertat d’opinió i d’expressió en allò considerat intocable: la monarquia dels Borbons, la unitat de l’estat, la imposició a la pràctica d’una sola llengua obligatòria per a tothom, la posició suprema de les forces armades i el seu cap inviolable i  immune a tota llei del rei Borbó. L’any 2000 el Psoe i el PP del moment van signar un “Acord per les llibertats i contra el terrorisme” que reforçava aquesta visió intocable de l’estat i les seves prerrogatives. La situació de crisi econòmica del capitalisme mundial, perceptible des del 2008 i agreujada des del 2019 per la declaració de pandèmia del virus covid-19 - i ara pels efectes mundials de la invasió d’Ucraïna per part de la Federació Russa- ha fet encara més visible la dependència de l’Estat espanyol de les finances de la UE i la submissió militar als EEUU i a l’OTAN. I els partits, obedients, han certificat la seva submissió.

Tothom està d’acord que vivim una crisi mundial del capitalisme industrial i financer, que ens encaminem a una situació de col·lapse climàtic i social, que el patriarcat és un model social obsolet que exerceix un control sobre la meitat llarga de la població – les dones- totalment insostenible, però el sistema de partits i el sistema electoral- singularment a l’estat espanyol- ignora tota mena de canvis i té una visió del sistema democràtic exclusivament de representació rígida, dirigit a mantenir l´statu quo de les elits polítiques i a perpetuar un sistema al·lèrgic a la participació popular en el format que sigui ( iniciatives legislatives populars, consultes, referèndums, votacions electròniques...).

El sistema vigent actualment del paper dels partits i de tot tipus d’eleccions, a l’estat espanyol i a les autonomies, és ara mateix totalment obsolet i exponent d’un tipus de degradació democràtica molt perillosa. Equips tancats i prepotents, (aquest cop sí autènticament blindats a tota autocrítica i sords a tota crítica aliena) maneguen les llistes electorals i treuen i posen caps de candidatura, possibles candidats darrera del cap, noms significats, etc.

En definitiva anem a parar, sense ànims de canvi, a llistes tancades en ordre igualment inamovible, per a 4 anys o 24 o tota una vida, si l’hi cal al partit o a l’equip directiu. Així se salten tots els codis ètics i totes les promeses de renovació i de primàries; així es van forjant dirigents –homes i dones- amb la cara i la pell cada cop més dura i desvergonyida: l’un diu que la seva passió és l’estudi i la docència i que la política és circumstancial i puntual a la seva vida, però al poc temps el trobem enganxat al paper de dirigent polític i líder inamovible cultivant un carisma que només ell i uns pocs seus admeten... l’altre diu que només cobrirà dos mandats com a màxim segons estipula el codi ètic del seu partit, però arriba el final del segon mandat i... oh miracle!, s’ho repensa i diu que els seus votants el necessiten i el reclamen i li cal més temps per desplegar la seva política...L’altre el trobem un dia a les llistes autonòmiques, l’altre dia a les llistes municipals...; potser l’altre va i bé a tota mena de llistes de ministrables del que sigui, al “congreso”, al “senado” o com a càrrec perpetu polític, sempre amb la paella pel mànec i remenant les cireres, per no parlar dels canvis de camisa, les portes giratòries entre empresa política pública i empresa privada i els favors que es paguen i es tornen...

Així s’ha anat formant una classe política –una “casta” que deia aquell- cada cop més cínica i hipòcrita, capaç de dir i argumentar les propostes més mentideres i increïbles sense perdre el somriure de felicitat a la cara, parli del que parli i sigui la circumstància greu o frívola. Al congrés i al senat estatal, a les subcentrals parlamentaries i organitzatives autonòmiques,  a la UE, als municipis grans, mitjans o petits, als sindicats hiperinflats i subordinats, a la banca i les associacions grans empresarials, als organismes vinculats al BOE i els seus succedanis autonòmics, als mitjans de comunicació grans i petits s’estén aquesta pandèmia com un virus letal per a la democràcia participativa.

Hi ha alguna possibilitat de canvi en aquest panorama tan  desolador? El canvi possible està en la base de la gent i en els moviments populars que plantegen seriosament la ruptura amb aquest estat de coses: hi ha algun indici esperançador plantejat per l’ANC i alguna fórmula nova com la construcció del Consell de la República, al marge i no sotmesa al virus constitucional  espanyol, i algunes publicacions i mitjans de comunicació virtuals o no, lliures i feliçment crítics. Val la pena tenir-los en compte i analitzar-los en profunditat . Ens cal una construcció política paral·lela i el més lliure possible si volem plantar cara tant a la dreta negra com  a la dreta roja, tant a l’autòctona com a la dels veïns.

Valora
Rànquings
  1. L'empresari gironí Josep Campmajó s'exilia arran del cas Tsunami
  2. Sant Jordi era guerrer...
  3. Acte antirepressiu de la Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines (CACG)
  4. Agustí Barrera: "...el seu legalisme burocràtic no els va permetre entendre que una declaració d’independència és un acte revolucionari"
  5. La “proposició de llei per la qual es regula la llibertat educativa”, del PP i VOX, empeny cap a la irlandització del valencià
  6. «Saps què? Que llegint aquest tros de diari...»
  7. Ortésia Cabrera serà la cap de llista de les Terres de l'Ebre per la CUP
  8. La CUP–Defensem la Terra presenta la llista per les eleccions del 12 de maig per la demarcació de Girona, afirmant que surten a guanyar
  9. Els candidats de la CUP a comarques gironines proposen una transformació ferroviària de la mobilitat a la demarcació de Girona
  10. La FAVB diu no a la Fórmula 1 al passeig de Gràcia
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2024 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid