Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Ensenyament
100 anys de l'Escola del Bosc: la primera escola pública catalana i renovadora

Un article publicat al DiariEducació.cat es fa ressò del centenari de  l’Escola del Bosc, que va néixer el 8 de maig del 1914

08/05/2014 Cultura

Fa cent anys l’Ajuntament de Barcelona, per tal de millorar la salut dels infants de la ciutat, va prendre la feliç iniciativa de crear les escoles del bosc i les colònies i banys de mar, seguint l’exemple de les Open Air Schools. Més endavant, entrarien en funcionament l’Escola del Mar a la Barceloneta i l’Escola del Parc del Guinardó. En aquestes escoles confluien dos moviments aleshores en boga: l’higienisme -que tenia cura de la salut i l’educació física- i la pedagogia activa de l’Escola nova, que atenia la seva salut cultural, intel·lectual i social, amb teories i pràctiques que s’enfrontaven radicalment als postulats pedagògics tradicionals de la vella escola, on la veu i les decisions del mestre hegemonitzen el procés educatiu i els mètodes d’ensenyament es basen en la memorització i la repetició, dins d’un edifici tancat i asfixiant semblant al d’una caserna.

Una de les impulsores de la pedagogia moderna, Rosa Sensat, va participar en aquest impuls pedagògic, aportant els seus coneixments pedagògics adquirits a les escoles més innovadores de Bèlgica, Suïssa i Alemanya i de les experiències educatives més influents aleshores, com és el cas de Claparède a l’Institut J.-Jacques Rousseau a Ginebra o de Decroly a l’escola de l’Ermitage.

L'article explica com en aquesta moderna i pionera institució es van plasmar bona part dels principis de l’Escola Nova. Un objectiu que s'aconseguí mitjançant una educació integral que conreà i va fer crèixer tots els aspectes de la personalitat de l’infant: sensorials, cognitius, emocionals, socials, físics, artístics, manuals, morals i espirituals, en plena natura, "on l’infant, segons Rousseau, és al medi genuí que estimula el seu autodesenvolupament i, segons Rosa Sensat, és el medi del qual l’home no s’hauria d’haver allunyat mai. Però aquesta mitificació de la natura queda equilibrada per l’educació social i per l’estudi i la imersió dins l’entorn urbà."

Valora
Rànquings
  1. Empordà Dempeus crida a la mobilització contra l'allau d'iniciatives que amenacen el territtori
  2. Caminada popular reivindicativa per reclamar que no es construeixi la segona sortida de la C32 a Canet, Sant Pol i Sant Cebrià
  3. Vaga general per al 29 de maig!
  4. Blanca Serra porta la Transició a judici
  5. Creació del Grup Femení del Bloc Obrer i Camperol (BOC)
  6. Objectiu: matar el Rei, 100 anys del complot de Garraf
  7. Presentació a Reus de la reedició del llibre de Joan Crexell i Payà, "El Complot del Garraf (1925)"
  8. 100 anys d'infiltracions policials a l'independentisme català: de l'infiltrat del 1925 a Bandera Negra a l'infiltrat a Lleida descobert el 2025
  9. Concentració en suport a Blanca Serra en la seva declaració davant la Fiscalia de Memòria Democràtica
  10. Neix la plataforma “Treballadors de la Concertada per l’Equiparació” per exigir igualtat de condicions amb l’educació pública
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid