Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Memòria històrica
XLVII Trobada al Coll de Manrella: memòria, llibertat i germanor

Aquest diumenge se celebra la XLVII Trobada al Coll de Manrella, una cita històrica que des de fa gairebé mig segle recorda el pas cap a l’exili de milers de catalans i republicans el febrer de 1939, entre ells el president de Catalunya, Lluís Companys i Jover, i el lehendakari basc, Joseba Andoni Agirre.

17/10/2025 Política

L’acte tindrà lloc al Monument commemoratiu del Coll de Manrella, inaugurat el 1979 en honor al president Companys i als exiliats, situat entre els termes de La Vajol i Agullana.

El programa d’enguany inclou la sortida des de Barcelona a les 8 del matí, amb parada per esmorzar a l’Àrea de l’Empordà, i l’inici de la trobada a les 11 del matí, amb l’arribada de la Flama de la Llibertat i la benvinguda dels batlles de les poblacions veïnes d’Agullana, La Vajol i Morellàs-les Illes (Vallespir).

Durant l’acte es farà una ofrena floral d’ajuntaments, entitats i infants, i el lliurament del Guardó Memorial Coll de Manrella, que reconeix “una persona destacada pel seu servei al país”. Els parlaments seran a càrrec de Roger Torrents Serra, membre de Plataforma per la Llengua; Daniela Grau i Humbert, activista social i política nord-catalana, i Joan Ferrerós Serra, catedràtic de Literatura. L’acompanyament musical anirà a càrrec dels cantautors Tomàs Fletxa i Roc Tonietti.

La jornada continuarà amb una vermutada popular i un dinar de germanor a La Concòrdia d’Agullana, seguit d’una visita cultural pel poble abans del retorn a Barcelona.

Memòria viva de l’exili republicà

Cada any, el diumenge posterior al 15 d’octubre, la trobada al Coll de Manrella recorda l’exili republicà de 1939 i el vil assassinat del president Companys a mans del règim franquista. Pel Coll de Manrella hi passaren prop de 50.000 persones, entre elles els principals representants de les institucions catalanes i basques.

El record d’aquells dies és també una reflexió sobre la relació entre Catalunya i l’Estat espanyol. Tal com recullen els historiadors, el 5 de febrer de 1939 el president Companys va creuar la frontera hores després que els màxims dirigents de la Segona República Espanyola, que abandonaren la Vajol sense esperar-lo, en un gest que mostrava la persistència d’un centralisme jacobí fins i tot en els darrers moments de la guerra.

Des de llavors, el Coll de Manrella s’ha convertit en espai de memòria, resistència i germanor entre les dues bandes del Pirineu, un lloc on la història de l’exili es transforma en compromís per la llibertat i la dignitat dels pobles.

Valora
Rànquings
  1. València omple els carrers pel 25 d’Abril contra les agressions a la llengua i al país
  2. Commemoracions de l'assassinat dels germans Badia
  3. Els lluitadors catalans per la llibertat seran finalment recordats a l’Alt Empordà
  4. Tortosa acull el 23 d’abril una mobilització conjunta per la llengua amb el Correllengua Agermanat i Sant Jordi
  5. Les biblioteques de Barcelona convoquen vaga indefinida per denunciar precarietat i manca de reconeixement
  6. La tercera jornada del Correllengua Agermanat culmina a Lleida i Barcelona en un doble clam per la llengua
  7. 25 d'abril de 1707: 319 anys de resistència
  8. Un llampegueig de la història de les germanes Serra
  9. La Franja de Ponent s’incorpora al Correllengua Agermanat en defensa d’una llengua “en emergència extrema”
  10. "El català no és una opció, és la nostra manera de ser al món"
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid