Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Novetat editorial
"Memòria del fang": la mirada col·lectiva que rescata l’esperança entre les ferides de la DANA

El llibre, impulsat des de Torrent -una de les poblacions afectades-, es presenta el 15 d’octubre a la llibreria Somnis de Paper de Benetússer(Horta Sud) amb els autors Pau Alabajos, Ricard Chulià, Rose Hurtado i la participació de Rut Moyano, del Comitè Local d’Emergència i Reconstrucció.

09/10/2025 Lletres

El 29 d’octubre de 2024, la DANA va arrasar el País Valencià i va deixar un rastre de fang, destrucció i pèrdua que ha marcat tota una generació. Memòria del fang naix d’aquell dia i mira més enllà: és un projecte fotogràfic i literari que vol comprendre l’endemà de la tragèdia i obrir un debat col·lectiu sobre com reconstruir el país des del territori i en temps d’emergència climàtica.

El llibre, publicat per Rebel Edicions, reuneix les fotografies de Rose Hurtado i els textos de Pau Alabajos i Ricard Chulià, que conversen amb testimonis del món de la cultura, la música, el teatre, la literatura, el sindicalisme, l’activisme, la docència i els serveis públics. Les seues veus conformen un relat coral que transita del dolor a la reflexió, i de la pèrdua a l’esperança compartida.

Entre els testimonis hi ha noms com els del novel·lista Ferran Torrent, l’actor Xavi Castillo, el llaurador Nando Durà o les activistes Rut Moyano (Del Comité Local d’Emergència i Reconstrucció de Benetússer, Sílvia Cortés de (Suport Mutu), Mariló Gradolí (Associació de Víctimes de la DANA 29O) i Jordi Graupera (Voluntaris DANA Cat), que aporten visions diverses sobre el paper de la cultura, la responsabilitat política, la força del suport mutu o la necessitat d’una reconstrucció coherent amb el territori i amb el context climàtic actual.

Des de Torrent (Horta Sud), una de les localitats afectades per la barrancada, Memòria del fang s’ha concebut com un exercici de memòria col·lectiva i compromís cívic. Les imatges de Rose Hurtado -capturades als pobles que van patir la riuada- dialoguen amb textos que combinen emoció i anàlisi, cicatrius i projecció cap al futur.

La presentació oficial tindrà lloc el dimarts 15 d’octubre, a les 19.00h, a la llibreria Somnis de Paper de Benetússer, amb la participació dels autors i de Rut Moyano, membre del Comitè Local d’Emergència i Reconstrucció de Benetússer. També és previst que, ben aviat aquesta obra coral es presenti a Barcelona. Mentrestant, ja hi ha confirmades una quinzena més de presentacions.

Sobre Rebel Edicions

Rebel és una nova editorial compromesa amb la transformació social, nascuda a Torrent (Horta Sud, País Valencià). És un projecte independent que pretén donar veu a escriptores i escriptors de no-ficció que analitzen la realitat política, fomenten la consciència crítica i generen debat a la plaça pública. Rebel vol convertir-se en una eina de reflexió i controvèrsia, situant les diferents sobiranies en el centre del tauler de joc.

Sobre els autors

Pau Alabajos (Torrent, 1982) és cantautor i dramaturg. Llicenciat en Filologia Catalana, combina la música amb l’escriptura i l’activisme cultural. Ha publicat diversos discos i llibres, entre els quals Hotel Fontana i Vicent Andrés Estellés. La veu d’un poble. Amb Rebel ha publicat Versos a la vietnamita. Antologia incompleta de la poesia antifranquista.

Ricard Chulià (Torrent, 1983) és periodista i escriptor. Col·labora habitualment en mitjans com VilaWeb, El Punt Avui o La Veu del País Valencià. Autor de País Valencià: eixida d’emergència i Pla Sud, centra la seva obra en la memòria, la identitat i la política valenciana. Amb Rebel ha publicat En defensa de València. Toponímia i dominació nacional.

Rose Hurtado (València, 1993) és fotògrafa especialitzada en retrat i directora d’art. Ha treballat en produccions audiovisuals com La Ruta o Selftape i en projectes artístics amb figures com Xoel López o Álvaro Cervantes.

Valora
Rànquings
  1. “La revolució pendent” reivindica la memòria combativa del PSAN-P i interpel·la el present de l’independentisme
  2. La Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines (CACGi) realitza una nova acció a Sant Martí Vell
  3. La Trobada de Dones dels Països Catalans al País Valencià reforça la coordinació feminista i nacional
  4. La policia local de Lloret intimida a una ciutadana que volia penjar una estelada
  5. El ple de Sant Just rebutja la moció per exigir responsabilitats pels fets de les Festes de Tardor
  6. Baltasar Garzón presidirà la ‘Comissió de la Veritat’ enmig de crítiques pel seu paper en causes vinculades a denúncies de tortura
  7. Més de 200 entitats convoquen una manifestació a València per exigir responsabilitats a Carlos Mazón
  8. Setmana Santa: el xantatge lingüístic
  9. L’Assemblea de Docents convoca vaga el 31 de març i inicia mobilitzacions al País Valencià
  10. Un independentisme en transició
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid