Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
La dreta i Catalunya
23/03/2023 Hemeroteca
El fet nacional català i l’eix dreta-esquerra que va travessant de manera tortuosa la història dels Països Catalans, a Catalunya és on ha pres formes més visiblement contradictòries entre el poder territorial i el de l’Estat. Una de les singularitats és a causa de la revolució industrial, que va conformar una societat industrialitzada, però amb uns límits governamentals que impedien respondre a les urgències infraestructurals i socials. L’empresariat català estava atrapat per la desídia d’un estat que no es volia modernitzar, alhora que necessitava d’aquest estat per invertir en infraestructures, protegir-lo amb aranzels i reprimir les protestes contra la nova explotació laboral. Així ens trobem amb aliances de diferent signe entre la qüestió nacional (Bases de Manresa) i la confrontació social (el pistolerisme de la patronal), a més de la repressió militar i la divisió obrera atiada per Madrid (el lerrouxisme). La dictadura franquista hi va imposar el seu ordre mentre s’adaptava a les noves etapes del capitalisme, massacrant tota reivindicació. Des de la transició els hereus directes del franquisme fan el possible per mantenir totes les formes de dominació i des dels sectors del moviment obrer adscrits a l’espanyolisme es van fer seus molts postulats lerrouxistes. Ara el PP, que cada cop té menys poder a Catalunya, després de constatar el desbordament de l’Estatut i la deriva independentista de l’empresariat català, en veu de l’exministre Piqué vol reprendre el pacte fiscal que Rajoy va negar a Mas. Sembla que torna l’eix dreta-esquerra autonomista, que té l’objectiu urgent de dividir i enfonsar l’independentisme. ERC ja ha canviat amb els pactes amb el PSOE. Ho faran també els hereus de CDC a canvi d’un pacte fiscal?
Valora
Rànquings
  1. GETE-Ecologistes en Acció amb el del veïnat afectat per l’activitat de l’empresa KRONOSPAN TORTOSA
  2. Castelló d’Empúries homenatja Jaume Compte en el centenari del Complot de Garraf
  3. Commemoració del centenari del Complot de Garraf i la figura de Jaume Compte a Castelló d'Empúries
  4. "Temps de mobilització"
  5. Llengua, cultura i poder
  6. Decidim!: "Una jornada de Lluita pel del Dret a Decidir del poble valencià"
  7. Ai, Castella castellana, no t’hagués conegut mai!
  8. Impulsem una campanya amb el Consell de l’Advocacia Catalana per promoure el català en l’activitat professional dels advocats
  9. "Descobreixen" que Jaume Compte i Canelles va néixer l'any 1889 i no el 1897
  10. El Complot del Garraf contra la monarquia i la dictadura (1925)
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid