Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Etiquetatge en català
Cap sanció des de l'entrada en vigor del Codi de Consum

Des que va entrar en vigor el Codi de Consum no hi ha hagut cap sanció per no etiquetar en català

25/07/2012 Llengua

Tot i l'entrada en vigor del tan esperat Codi de Consum, ara fa dos anys, la Generalitat no ha imposat cap sanció per l'incompliment de la norma, que obliga a etiquetar en català. En canvi, el 2010 l'Agència de Consum va posar 8 multes amb un import d'11.000 euros per no etiquetar en castellà. El 2011 n'eren 12 amb un import de 15.500 euros.

Això tot i que en el cas del català l’incompliment de la llei és del 94%, mentre que amb el castellà no arriba a l’1%. Tot i que el Codi de Consum és del 2010, no hi ha hagut encara cap sanció. La Plataforma per la Llengua i l’associació Consum Català han denunciat el greuge i han afirmat que el 2011 van rebre 328 queixes de consumidors sobre productes que no estaven correctament etiquetats en català.

Només 1 de cada 10 empreses etiqueten en català

Només 1 de cada 10 empreses que venen a Catalunya etiqueten en català. 2 anys després de l’aprovació de la llei del Codi de Consum que obliga a etiquetar almenys en català les dades obligatòries dels productes, la Plataforma per la Llengua calcula que només un 6% dels productes venuts en supermercats i grans superfícies de distribució de Catalunya compleixen aquesta llei.

Grans multinacionals com Danone, Nestlé, Coca-cola, Casa Tarradellas, Dani, Henkel, Gillette, Nutrexpa, Dodot, Aspirina, Philips, Durex o Fairy sí que respecten les lleis lingüístiques de totes les comunitats de parlants comparables a la catalana, però en canvi boicotegen el català en l’etiquetatge. El 2011, es van posar 12 multes a empreses per no etiquetar en castellà i cap per no fer-ho en català.

Dilluns es van complir justament 2 anys de l’aprovació de la Llei 22/2010 del Codi de Consum, que obliga a etiquetar també en català les dades obligatòries dels productes. La Plataforma per la Llengua ha realitzat una estimació del grau de compliment d’aquesta llei, i calcula que un percentatge altíssim d’empreses, el 94% (és a dir, 9 de cada 10 empreses), no la respecten.

O dit d’una altra manera, només un 6% dels productes venuts en supermercats i grans superfícies de distribució de Catalunya etiqueten d’acord amb la legislació vigent. La Plataforma per la Llengua denuncia que "en aquests moments Catalunya és, dins el context europeu, capdavantera en incompliments legals i de drets del consumidor en les informacions dels productes a l’etiquetatge".

D'altra banda recorda que en aquests moments hi ha 202 lleis que obliguen a etiquetar diversos productes en castellà a Catalunya, totes vigents i dictades en el període democràtic, i només dues que, com el Codi de consum i l’article de la Llei de política lingüística que regula els productes amb segell ecològic i amb denominació d’origen, fixen el català com a obligatori.

Valora
Rànquings
  1. Ha mort el lluitador independentista Quim Pelegrí i Pinyes
  2. La Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines provoca la desconvocatòria d’un acte organitzat per la Fundación Princesa de Girona
  3. Llibre i web per mantenir viva la memòria de Joan Rocamora
  4. "Temps de mobilització"
  5. La Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines denuncia la col·laboració de l’Institut Santiago Sobrequés amb la Fundación Princesa de Girona
  6. La manifestació "Sant Jordi per la Llengua" finalitzarà a la plaça Comercial del Born
  7. Naix 'Lo Pregó de la Franja', nou mitjà digital de la Franja de Ponent
  8. Més enllà del tarannà festiu, renaix la diada combativa per la llengua
  9. 25 d'abril de 1707: 318 anys de resistència
  10. 50è aniversari de la Declaració conjunta d'ETA, PSAN(P) i UPG per adherir-se a la Carta de Brest
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid