Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Nació de nacions?

Article de Lluís M. Xirinacs publicat al diari AVUI el 14/5/1978, a la secció "Al servei d'aquest poble"

16/04/2023 El fil roig
Lluís Maria Xirinacs: "Nació de nacions?" Lluís Maria Xirinacs: "Nació de nacions?"
Arribo de visitar les muntanyes de Lugo, la zona més pobra de la pobra Galícia. Ahir no vaig poder telefonar la crònica habitual perquè en aquells pobles no hi ha telèfon. Cal caminar, segons els pobles, una, dues i tres hores, fins a trobar-ne un. Quan vaig arribar-hi ja era tard.

En tocar Barcelona em trobo el segon article de la Constitució ja discutit i votat en la comissió constitucional del Congrés. Per primera vegada, en la Constitució de l'Estat espanyol, s'esmenta el terme «nacionalitats». Heribert Barrera i Francesc Letamendia no acceptaren el redactat que fa de l'Estat espanyol una nació i una pàtria.

En el diari gallec, que m'han servit a l'avió, es feia dir a Miquel Roca Junyent que Espanya era una nació de nacions. Així justificava la duplicitat nació espanyola i nacionalitats d'Espanya en l'esmentat article 2, puix que per ell nació i nacionalitat volen dir el mateix.

Per mi també, si fa no fa, els dos termes volen dir el mateix, però no estic gens d'acord que ara Espanya sigui una nació de nacions. Els d'UCD s'hi han enganxat de seguida. Diuen que equival al «regne de regnes» de l'edat moderna espanyola. I tracten de fer-nos creure que amb aquesta Constitució, «lliurement» pactada pels representants dels diferents pobles de la península i illes annexes, ja es pot parlar d'Espanya com d'una comunitat nacional d'ordre superior que no nega les nacions «petites» que la componen i que s'anomenaran nacionalitats per distingir-les de la gran. També UCD diu que no té sentit l'autodeterminació perquè mai no hi hagué colonització.

Crec que això és fals del tot. Penso que si un dia, després d'autodeterminar-se les nacions, s'avinguessin lliurement i amb igualtat a constituir una Espanya lliure, això encara només seria un Estat. Anys o segles després, amb bona avinença, podrien convertir aquest Estat espanyol en una autèntica comunitat nacional d'ordre superior. Aleshores es podria parlar de nació de nacions. Ara hi ha colonialisme, ocupació per la força, cessió «caritativa» de poders que s'usurparen i negació del dret a l'autodeterminació, inclòs en la mateixa Constitució.

Això cal denunciar-ho. Si no podem més, acceptem menys, però no podem cedir en la reivindicació bàsica de la nostra sobirania, ara com ara, sollada sense contemplacions.

 

*La digitalització d'aquest article es deu al treball i compilació d'articles de Lluís M. Xirinacs portada a terme pel Centre d'Estudis Joan Bardina

Valora
Rànquings
  1. Unió de Pagesos es mobilitzarà a Barcelona per exigir mesures urgents que garanteixin el futur de la pagesia
  2. Arran impulsa 65 comitès juvenils arreu dels Països Catalans per preparar la vaga general
  3. L'ANC il·lumina el Montseny amb 60 farells per reivindicar que l'independentisme continua dempeus
  4. «Enigma», un documental sobre la resistència de les nacions sense estat, inicia una campanya de micromecenatge
  5. Els conductors dels autobusos de Girona anuncien que no faran els serveis especials de Fires per la manca de vehicles
  6. 86 anys després de l'afusellament de Lluís Companys, continua pendent la reparació institucional de l'estat espanyol
  7. Què fem el 29 de novembre els independentistes d’esquerres?
  8. Poble Lliure i La Forja denuncien el colonialisme espanyol i reivindiquen que el 12 d’octubre no hi ha res a celebrar
  9. El Correllengua 2026 continua estenent-se pel país amb activitats culturals i una jornada sobre les biblioteques catalanes
  10. Les mutacions de l’independentisme
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid