Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
La força

Article de Lluís M. Xirinacs publicat el 25/8/1977 al diari Mundo Diario, a la secció "Diario de un senador." Article traduït i digitalitzat pel Centre d'Estudis Joan Bardina

01/05/2018 El fil roig
Joan, el baptista, predicava molt senzillament i molt clar. Per exemple: «Qui tingui dos vestits en que doni un a qui no el té». Se li van acostar uns soldats i li van preguntar: «Què hem de fer?» I els va contestar: «No abuseu de la vostra força».

També jo voldria dir això als homes de la força, els militars, d'aquí. No se'n pot parlar. És un punt tabú. Hi ha tres coses de les quals no es pot parlar i aquesta és una d'elles. Convindria, però no es pot. Et pot arribar un procés per «injúries a un cos de l'Exèrcit». Els diaris, encara avui, esborren la frase o veten l'article.

Està prohibit en sentit general, tot i la conveniència d'enjudiciar el pes de l'Exèrcit en la política, està prohibit, es veu, encara que d'això en parli un senador amb l'obligació de vigilar democràticament les actituds de l'Exèrcit, com les de qualsevol altre sector de la societat.

Però hi ha un cas especial. A l'Estat espanyol, les forces de l'ordre depenen de l'Exèrcit, són Exèrcit. No passa així en els països democràtics, on la Policia o Guàrdia Civil només depenen del Ministeri de l'Interior. Quan superarem aquest anacronisme de la nostra incipient democràcia?

És cert que les forces de l'ordre tenen una missió arriscada no exempta de perills molt seriosos. Però són elles les que estan al servei del ciutadà i no al contrari. Tenen la força enfront d'un ciutadà, la major part de les vegades desarmat i, si en alguns casos, armat, és sense el suport de tota l'estructura legal i oficial de seguretat.

Els abusos de força són molt possibles. Jo els he patit i contínuament m'arriba gent amb queixes greus. De moment no explicaré res concret. Però, si us plau, cal separar les forces d'ordre dels ministeris militars. I, si us plau, «no abuseu de la vostra força».

El principi a seguir és: «Lluitaré contra el fort mentre sigui feble i contra mi mateix quan sigui fort». I així la força serà bona per a tots.

 

*La digitalització d'aquest article es deu al treball de digitalització i compilació d'articles de Lluís M. Xirinacs portada a terme pel Centre d'Estudis Joan Bardina

Valora
Rànquings
  1. El passat i el present de l'independentisme es troben a Girona en la presentació del curtmetratge "Badia"
  2. Quan el poder parla al poble com si fos menor d’edat
  3. El Correllengua 2026 homenatjarà Josep Maria Espinàs en l'acte d'inici de la campanya al Palau Robert
  4. El SEPC convoca vaga estudiantil el 26 de maig a universitats i secundària dels Països Catalans
  5. Santa Coloma de Farners impulsa un Cicle de Memòria Antifeixista pels 90 anys de l’assassinat de les germanes Buxadé
  6. La Plataforma Salvem la Unió Cooperatista Barcelonesa demana la mediació del Papa per recuperar l’edifici de la UCB
  7. Reeixida organitza un acte el proper divendres a Girona
  8. Convocada la 94a concentració per convertir Via Laietana 43 en un espai de memòria antirepressiva
  9. La CUP reclama clausurar l’activitat il·legal de la Gola del Fluvià i comprar els terrenys aquest 2026
  10. La fundació Reeixida, denuncia censura en un homenatge als germans Badia celebrat en un edifici de la Generalitat a Girona aquest divendres
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid