Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
ZerØport pel decreixement del port i l'aeroport

El transport marítim i l’aviació són dos dels sectors a escala mundial amb més emissions de gasos amb efecte d’hivernacle (GEH), que augmenten any rere any producte de les polítiques públiques actuals i de la voràgine expansiva del capitalisme global.(1)

Tal com fa temps que denuncien diversos moviments i entitats socials i ecologistes, els projectes de consolidació i ampliació de l’activitat i les infraestructures de l’aeroport i el port de Barcelona són incompatibles amb la crisi ecològica global que vivim, amb la disponibilitat limitada de recursos energètics i materials, i amb els diferents compromisos i acords de reducció d’emissions de GEH. Alhora, responen a la mateixa lògica consumista i depredadora del territori de projectes equivalents com el del port de Tarragona o l’aeroport de Palma o Madrid, entre d’altres.

Tot i la crisi climàtica i ecològica actual i els milions de tones de GEH i altres contaminants que emeten el port i l’aeroport de Barcelona, AENA i Port de Barcelona estan acordant i projectant-ne noves ampliacions, que permetran incrementar-ne la capacitat i també les emissions (2). Aquest fet és totalment contrari als objectius de reducció d’emissions de GEH que estableix la Unió Europea i la Llei catalana de canvi climàtic, que fixen una reducció d’emissions d’aquests gasos per a l’any 2030 del 40% respecte a l’any base (1990).

A més a més, a causa de les ingents quantitats de residus i partícules contaminants i la gran contaminació lumínica i sonora que generen, el port i l’aeroport afecten negativament a la salut i el benestar de les poblacions veïnes (humanes i no humanes) i n’alteren el comportament. Són, així mateix, peces angulars d’un model econòmic i turístic ineficaç a l’hora de resoldre necessitats vitals bàsiques i que implica un fort impacte social: encariment de l’habitatge, massificació de l’espai urbà i del transport públic, precarització laboral, desaparició del comerç local, greus problemes de mobilitat…

Finalment, el port i l’aeroport han destruït el seu entorn immediat, arrasant la línia natural de costa i valuosos espais naturals, que són font de biodiversitat, aporten múltiples beneficis ambientals, socials i econòmics, i ajuden a atenuar els efectes del canvi climàtic.

Que aquestes dues grans infraestructures tinguin la consideració de “bàsiques” no ha ser excusa perquè no s’incorporin a l’esforç de reduir els impactes de l’activitat humana a la biosfera, com més tard o d’hora hauran de fer tots els sectors socioeconòmics.

Per això, exigim:

1. La retirada immediata i sense condicions dels plans d’ampliació de l’activitat i de les infraestructures del port i l’aeroport presents i futurs, així com de les noves infraestructures viàries previstes per absorbir aquests augments d’activitat.

2. La definició immediata de plans de reducció de línies de vols i rutes de transport marítim, prioritàriament vols en trajectes curts i creuers, per disminuir els nivells de contaminació atmosfèrica i acústica, i així protegir la salut de la població afectada i assolir la reducció anual d’emissions de CO2 del 7,6% per complir amb els objectius climàtics l’any 2030.

3. L’eliminació de manera urgent dels privilegis fiscals i dels subsidis de l’activitat del port i l’aeroport (via IVA, taxació del fuel i dels viatges freqüents…) perquè incorpori els costos socioambientals que genera, i així poder reinvertir aquests ingressos en la millora de modes de mobilitat més sostenibles i en el foment de sectors econòmics més justos en els àmbits social, ambiental, laboral, climàtic, etc.

4. La declaració de Xarxa Natura 2000 a tot l’àmbit del Parc Agrari del Llobregat, ampliant-la a nous espais singulars d’alt valor ambiental com l’antiga llera del riu Llobregat i el seu àmbit marí, i, alhora, la reparació dels danys ambientals i socials causats per aquestes infraestructures.

L’única manera d’assolir els objectius ambientals fixats per a l’any 2030 passen pel decreixement, no per les enganyoses estratègies d’economia verda o desenvolupament sostenible, perpetuadores del sistema econòmic que ens han portat a la situació d’emergència ecològica i climàtica actual.

El creixement infinit és impossible en un planeta finit; el creixement del port i de l’aeroport són inviables en una Barcelona finita!

Notes:

1. El 2050 està previst que l’aviació i el transport marítim mundials suposin en conjunt gairebé el 40% de les emissions mundials de CO2, si no és que s’adopten mesures d’atenuació addicionals https://www.eea.europa.eu/es/articles/las-emisiones-de-la-aviacion

2. Segons l’informe la Metròpolis de Barcelona cap a la Justícia Climàtica, el port de Barcelona i l’aeroport del Prat van emetre aproximadament l’any 2017 un total de 5,9 milions de tones anuals de CO2 (3,2 el port i 2,7 l’aeroport) i han acordat i projectat noves ampliacions, que permetran incrementar-ne la capacitat i també les emissions. Es preveu ampliar el port amb la tercera terminal de contenidors i dues terminals de creuers de gran capacitat, i l’aeroport amb 17 nous equipaments per acollir grans avions per a rutes intercontinentals i així assolir els 70 milions de passatgers anuals (l’any 2018 eren més de 50 milions).

Adhesions al manifest:

Accedeix aquí al formulari d’adhesions (només per a organitzacions socials i ambientals sense vinculació amb partits polítics)

  1. Ciutat Vella no està en venda
  2. Plataforma veïnal Som Paral·lel
  3. La Barceloneta Diu Prou
  4. Plataforma en Defensa de la Barceloneta
  5. Comissió d’Habitatge de la Barceloneta
  6. Fem Front al Turisme a Sants
  7. Ecologistes en Acció de Catalunya
  8. Rebel·lió o Extinció – XR Barcelona
  9. Assemblea de Barris Pel Decreixement Turistic (ABDT)
  10. Climacció
  11. Assemblea de 15M de Sarrià – St. Gervasi
  12. Prou Soroll
  13. Teachers For Future Catalunya (T4Fcat)
  14. DEPANA, Lliga per a la Defensa pel Patrimoni Natural
  15. Fridays for future barcelona
  16. Xarxa per la Justícia Climàtica
  17. Solidaritat i Comunicació – SICOM
  18. Families For Future BCN
  19. Revo Prosperitat Sostenible
  20. FAVB (Federació d’Associacions de Veïnes i Veïns de Barcelona)
  21. Observatori del deute en la globalització
  22. Plataforma per la Qualitat de l’Aire
  23. Plataforma per la Defensa de Gallecs
  24. STOP Massificació L’H Cosme Toda
  25. Assemblea de la Bici Sant Cugat
  26. Avv L’ Òstia
  27. Agrupació per a la Protecció del Medi Ambient del Garraf (APMA)
  28. Attac-Catalunya
  29. AVV Clot-Camp de l’Arpa
  30. La Fira o la Vida
  31. No ens Vendreu la Moto. Plataforma per aturar la Ciutat del Motor (Vallès Oriental)
  32. Ens Plantem
  33. Plataforma Eixample Respira
  34. Assemblea de Vallcarca
  35. Aterra
  36. ConCiencias Barcelona
  37. ATUREM C32
  38. Col·lectiu KolapSOS
  39. Plataforma Cívica per a la Defensa de Collserola
  40. Grup d’Exploracions de l’Entorn Sonor (G.E.E.S.)
  41. No Més Blocs
  42. Ni un pam de terra
  43. La Saboga
  44. Associació de veïns La Barceloneta del Prat de LLobregat
  45. Consell de la Joventut de Barcelona
  46. Greenpeace Espanya
  47. Greenpeace Catalunya
  48. Observatori DESC
  49. ASiA-Assoc. Salut i Agroecologia
  50. Entrepobles
  51. SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet
  52. SETEM Catalunya
  53. CENTRE PER A LA SOSTENIBILITAT TERRITORIAL
  54. SODEPAU
  55. Xarxa d’Economia Solidària
  56. Associació de Veïns i Veïnes de La Satalia
  57. Naturalistes de Gelida
  58. AFECTADES PER L’AEROPORT DE SABADELL
  59. Alba Sud
  60. Avv La Granja
  61. Cooperasec
  62. Transductores
  63. Grup d’econconsum La Sardineta
  64. SCI Catalunya
  65. Acció Ecofeminista
  66. Marea Blanca de Catalunya
  67. Observatori dels Barris del Poblenou
  68. Espai Feminista de Sants
  69. Marxa Mundial de Dones
  70. Crida LGBTI
  71. Enginyeria sense Fronteres
  72. LA CASA BLAVA
  73. Lafede.cat – Organitzacions per a la Justícia Global
  74. ADENC-EdC
  75. Associació Veïnal La Llena de la Pobla de Cérvoles
  76. Avv Porta
  77. SUDS – Associació Internacional de Solidaritat i Cooperació
  78. Badalona Mar
  79. Associació Xarxa Veïnal del Raval
  80. La Garrofera de Sants
  81. Associació Som Collserola
  82. Federació Ecologistes de Catalunya (EdC)
  83. Plataforma ‘Salvem el Calderí’ Mollet del Vallès
  84. Salvem l’entorn de la Colònia Güell
Valora
Rànquings
  1. Alhora i la CUP
  2. L'empresari gironí Josep Campmajó s'exilia arran del cas Tsunami
  3. Sant Jordi era guerrer...
  4. Acte antirepressiu de la Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines (CACG)
  5. La “proposició de llei per la qual es regula la llibertat educativa”, del PP i VOX, empeny cap a la irlandització del valencià
  6. Ortésia Cabrera serà la cap de llista de les Terres de l'Ebre per la CUP
  7. La CUP–Defensem la Terra presenta la llista per les eleccions del 12 de maig per la demarcació de Girona, afirmant que surten a guanyar
  8. Agustí Barrera: "...el seu legalisme burocràtic no els va permetre entendre que una declaració d’independència és un acte revolucionari"
  9. Sergi Saladié encapçala la llista electoral de la CUP pel Camp i les Terres de l'Ebre
  10. La FAVB diu no a la Fórmula 1 al passeig de Gràcia
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2024 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid