Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
La primera “Diada vespertina” al Fossar va ser a l'any 1979

Abans de 1979 a la vigília de la Diada s’havien fet alguns petits actes independentistes al Fossar de les Moreres (en alguna ocasió petits grups havien anat al Fossar a cantar Els Segadors i fer parlaments durant la nit del dia 10 a l’11) però mai s’havia fet un míting al passeig del Born el vespre del dia Onze de Setembre.

22/02/2016 Memòria històrica
A la Diada de l’any 1979 és la primera vegada que la manifestació independentista de la tarda acaba al Fossar de les Moreres després de passar per la plaça Urquinaona, el monument a Rafael Casanova de Ronda Sant Pere i l’Arc de Triomf. El motiu d’acabar al Fossar és que el diumenge 9 de setembre de 1979 (la Diada encara no era dia festiu i aquell any alguns actes es feien el diumenge anterior al dia 11) la policia nacional espanyola havia dispersat (carregant a peu i cavall) els assistents a l’acte independentista del passeig del Born. Així doncs, durant la Diada d’aquell any “s’allarga” la manifestació independentista de la tarda per acabar l’acte del Fossar de les Moreres, amb la lectura d’una carta dels patriotes catalans empresonats, interromput dos dies abans per la policia. Els anys anteriors, a la vigília de la Diada s’havien fet alguns petits actes independentistes al Fossar de les Moreres (en alguna ocasió petits grups havien anat al Fossar a cantar Els Segadors i fer parlaments durant la nit del dia 10 a l’11) però mai s’havia fet un míting al passeig del Born el vespre del dia Onze de Setembre.

La manifestació independentista del vespre (començà a les 19 hores a la plaça Urquinaona) anava davant de la dels partit autonomistes (la manifestació "autonomista" començà a les 19 hores a Ronda Universitat/Balmes) i estava encapçalada per una gran estelada que portaven representants dels diversos grups convocants (PSAN, BEAN, BCT, JERC, EC i IPC). Tot seguit hi havia una pancarta del BEAN (amb l’ex-senador Xirinachs al centre) amb el lema “Independència i socialisme. Rebutgem l’estatut”.

A la nit hi hagué enfrontaments entre grups independentistes (i d'extrema esquerra) i la policia a les Rambles i al carrer Pelai. Especialment actius en els enfrontaments van ser els militants del PCE-Internacional ja que a la Diada de l'any anterior la policia havia assassinat un dels seus militants anomenat Gustau Muñoz. Un dels cartells independentistes de l'11 setembre de 1979 fou un cartell commemoratiu dels morts en combat del període setembre 1978-setembre 1979: Gustau Muñoz (PCE-I, setembre 1978), Jordi Martínez de Foix (PCE-I, octubre 1978), Martí Marcó (Terra Lliure, gener 1979), Felix Goñi (Terra Lliure, juny 1979).

Valora
Rànquings
  1. Recollida de signatures per la retirada d'una denúncia en una protesta antimonàrquica a Montserrat
  2. Commemoració de la Diada de Catalunya Nord a Perpinyà
  3. A judici agents de la Policia Nacional espanyola de Terrassa
  4. Els docents de Catalunya obren un nou cicle de mobilització i convoquen una manifestació el 15 de novembre
  5. Homenatge a Joan Rocamora i presentació dels llibres "Escrits en llibertat" i "Joan Rocamora un retrat calidoscòpic"
  6. El veïnat i l’ANC de Sant Just Desvern mantenen la mobilització davant la inacció del govern municipal sobre l’agressió policial
  7. Es confirma la presència de compostos cancerígens al Camp de Tarragona i exigeixen al Govern una regulació immediata
  8. Publiquen el llibre de Robert Surroca "Tot mirant enrere. Històries de la clandestinitat"
  9. Pensar i fer (3). Història i potencialitat de la lluita nacional-popular
  10. Pensar i fer (4). El joc institucional
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid