Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Transport públic
La CUP Capgirem Barcelona aposta per un transport sostenible, eficient i a preus populars

El  1r Congrés de Defensa del Transport Públic ja compta amb més amb més de 100 inscrits

09/04/2015 Drets i Llibertats

La CUP Capgirem Barcelona considera que l’única opció perquè el transport públic sigui al centre de la mobilitat (i desbancar així els interessos que prioritzen el transport privat) és sotmetent-lo al control popular. En aquesta línia, la formació assegura que cal recuperar la municipalització d’aquells transports que, via licitació o via externalització, han passat a mans privades (NitBus, Aerobus, Bicing, Tramvia, etc.).

Per a la formació, cal restablir el servei d’autobús i metro retallat en les dues últimes legislatures i assegurar una xarxa de transport que faciliti la comunicació entre els habitatges i els llocs de més interès públic a cada barri i districte: centres educatius, mercats, hospitals, CAP. De la mateixa manera, cal descongestionar la ciutat del vehicle privat i reduir així el conseqüent impacte ambiental, i apostar per la creació d’aparcaments als extrems de la ciutat, mentre no disposem d’un transport interurbà que absorbeixi el volum de viatge.

Així com també cal fomentar l’ús de la bicicleta i garantir la seguretat en els desplaçaments creant carrils bici clarament senyalitzats i segregats del transport rodat i dels vianants. A més, cal recuperar espais per al vianant en detriment del vehicle privat. Actualment el 60 % de l’espai és per a cotxes, quan només representa un 19 % de la mobilitat, mentre que els vianants representen el 53 % de la mobilitat de l’Àrea Metropolitana.

Completar l’accessibilitat universal

Sota aquestes coorddenades, remarca que cal completar l’accessibilitat universal a totes les línies de transport públic, tenint en compte no només els vehicles, sinó també les parades i els itineraris d’accés a les mateixes, tant per a les persones amb mobilitat reduïda com per facilitar la mobilitat relacionada amb el treball domèstic i familiar, que sovint comporta càrregues (cotxets d’infants, carretons d’anar a comprar…), assumit sobretot per dones.

L’objectiu és tenir un transport públic finançat 100 %

Per fer front a les despeses personals que suposa l’ús del transport públic, la CUP Capgirem Barcelona proposa, en un primer termini, el transport públic gratuït per a les persones a l’atur i per al jovent, a part d’una reducció d’un 25 % de la targeta més utilitzada (T-10). L’objectiu és tenir un transport públic finançat 100 % via impostos i no amb repagament, com en l’actualitat. En aquest sentit, cal aturar la licitació de la T-mobilitat, iniciar un veritable càlcul dels costos i beneficis socials de la seva implantació i engegar un procés participatiu amb entitats socials i expertes en el transport per definir-la.

Les mobilitzacions de StopPujades

La formació recorda que les mobilitzacions de StopPujades van començar a inicis del 2014 com a resposta a l’augment de les tarifes del transport públic, una mesura aplicada any rere any per part de l’ATM (Autoritat del Transport Metropolità) des d’inicis del 2000. Amb aquell cicle d’accions, que reprenia l’estela d’altres mobilitzacions precedents (com la campanya No Paguem, endegada l’any anterior), StopPujades va aconseguir implicar desenes de barris i municipis de l’Àrea Metropolitana i centenars d’activistes, amb la desobediència com a metodologia i amb dues consignes ben clares: la retirada de l’augment tarifari del 2014 i l’inici d’una negociació entre l’ATM i els barris i col·lectius implicats per consensuar un sistema tarifari adequat a la situació d’urgència social que vivim la majoria de la població.

La primera mesura es va aconseguir indirectament a inicis d’aquest 2015, quan l’Ajuntament de Barcelona va decidir (a contracor de l’ATM) no apujar les tarifes aquest any i rebaixar la T-10 30 cèntims; una mesura insuficient des de tots els àmbits però que va servir per posar sobre la taula la necessitat de moviments com StopPujades, capaços de marcar l’agenda política i mediàtica amb la desobediència i l’autoorganització veïnal. La segona mesura, amb implicacions molt més severes per a l’entramat d’opacitat i corrupteles que és l’ATM, mai va aconseguir reeixir a causa del tancament en banda d’aquesta institució i la passivitat de les administracions municipals i autonòmiques.

El 1r Congrés de Defensa del Transport Públic ja compta amb més amb més de 100 inscrits

És així com va néixer la idea de la creació d’una Mesa Popular del Transport Públic, impulsada per StopPujades i oberta a totes les entitats i col·lectius vinculats a la lluita per un transport públic al servei de les classes populars. Des d’aquesta Mesa s’ha impulsat el 1r Congrés de Defensa del Transport Públic, un espai de debat al voltant de l’actual model de transport públic que tindrà lloc aquest dissabte, 11 d’abril, a l’ateneu L’Harmonia de Sant Andreu, i que compta ara mateix amb més de 100 inscrits.


Valora
Rànquings
  1. La CUP reclama la incoació d'expedients per a determinar i sancionar els responsables de les irregularitats denunciades a l'empresa comarcal de residus NORA SA
  2. SIXENA: el 155, encara
  3. Recorden que l'obra de teatre on es ridiculitza el català va representar-se a l'antiga presó model de Barcelona on centenars de catalanistes i independentistes van complir condemna
  4. Neutralitzar el comportament ocupant
  5. Suspès un concert d'una banda militar al Castell de Calonge per una protesta independentista i la pluja
  6. XLVI Aplec patriòtic al Pi de les Tres Branques
  7. Ens prenen la terra, ens prenen la vida
  8. El català, llengua nacional dels Països Catalans
  9. Reflexions sobre el Codi de Conducta i Bon Govern de l’Ajuntament del Vendrell davant l’afer de les factures del PSC
  10. Què es podria fer amb els 3.200 milions de l’aeroport? Manel Riu ho analitza a Crític
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid