Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Memòria independentista
Un article col·lectiu recorda les detencions de la pancarta "Independència" de 1982

Els detinguts, Mait Carrasco, Eva Serra, Blanca Serra, Teresa Lecha, Ramon Pelegrí i Carles Castellanos van ser empresonats un mes i mig

08/05/2012 Història

Un article col·lectiu al diari El Punt publicat ahir recorda la detenció de sis militants d'IPC i dels CSPC el 1982, sota l'acusació de ser els portadors de la pancarta independentista a la manifestació contra la LOAPA i de “delicte de rebel·lió” (detinguts sota la legislació especial de la Ley de Defensa de la Democracia, que permetia la incomunicació durant diversos dies). Els detinguts ingressaren a les presons de la Model i la Trinitat, de Barcelona.

Els detinguts, Mait Carrasco, Eva Serra, Blanca Serra, Teresa Lecha, Ramon Pelegrí i Carles Castellanos van ser empresonats un mes i mig per ordre de l'actual ministre d'Interior espanyol, Jorge Fernández Díaz, era l'aleshores governador civil a Catalunya.

L'article col·lectiu també ofereix una radiografia de la situació i l'actitud política del catalanisme i de l'autonomisme crític davant l'agressió que representava la LOHPA (coneguda com a LOAPA), en què "Els autonomistes, començant per CDC, no es van pronunciar davant d'aquell abús i van mostrar així la seva veritable cara, com la majoria de polítics de la “democràcia” espanyola, excepció feta del president del Parlament de Catalunya, Heribert Barrera, que se solidaritzà obertament amb els empresonats.

En una posició intermèdia entre l'autonomisme i l'independentisme, la Crida a la Solidaritat, apareguda aleshores, no va tenir tampoc una actitud coherent en aquella ocasió, ja que va cedir a les exigències de CiU de no encapçalar la manifestació amb una pancarta amb el lema “autodeterminació”. Semblantment, cal remarcar la feblesa política greu de partits com ara ERC, EUPV i Nacionalistes d'Esquerra, que esgrimien contra la Loapa l'argument contradictori de la seva anticonstitucionalitat, quan, en el seu dia, havien manifestat no estar d'acord amb la Constitució Espanyola."

L'article es tanca amb una conclusió sobre el pas del temps: malgrat les dècades de lluita i els avenços del moviment independentista, els responsables de la repressió d'aquells anys continuen al poder, mentre molts militants independentistes de gran vàlua ens han deixat durant aquests anys.

També recorda que els independentistes detinguts per portar la pancarta independència, a excepció de la Mait Carrasco (Molins de Rei 1943-Barcelona 1997), continuen actives en el moviment independentista, impulsant la CUP i l'ANC: "Podem dir, doncs, que continuen les contradiccions principals d'ara fa trenta anys, però en una correlació de forces fortament canviada. Bona part dels protagonistes encara són presents perquè es repeteix la fatídica casualitat que l'aleshores responsable polític de les detencions, Jorge Fernández Díaz (PP), és l'actual ministre de l'Interior espanyol. La coratjosa Mait Carrasco, malauradament, ja no és entre nosaltres (va morir l'11 de setembre del 1997); tampoc no hi és en Josep de Calassanç Serra i Puig, el germà de dues de les detingudes, que ens ha deixat recentment. Tota la resta de les persones aleshores detingudes militem en organitzacions independentistes, a la CUP i a l'Assemblea Nacional Catalana. Mantenim les conviccions. La lluita continua i ha emprès un camí ascendent".

Valora
Rànquings
  1. Els lluitadors catalans per la llibertat seran finalment recordats a l’Alt Empordà
  2. Pobles i nacions davant el despotisme imperial
  3. Posar fil a l’agulla, cap a la ruptura amb el règim del 78
  4. Països Catalans, la mata de jonc resisteix
  5. S’inauguren les primeres senyalitzacions de les rutes de la llibertat a Colera, Molinàs i Llançà
  6. Girona acollirà una jornada de Dones dels Països Catalans per teixir xarxa i analitzar la situació de la llengua
  7. El Correllengua Agermanat omple Palma i reafirma la llengua com a nexe dels Països Catalans
  8. La CUP organitza a Sant Pol de Mar una jornada sobre llengua, construcció i alliberament nacional
  9. 93a concentració a Via Laietana 43 per exigir memòria i justícia davant la comissaria de la repressió
  10. Carrers plens i creix la crítica als sindicats majoritaris
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid