El sindicat de Llogateres acomapanyarà el proper dimarts Txema Escorsa a la Ciutat de la Justícia per denunciar les expulsions dels fons voltor que especulen amb els colivings i els lloguers temporals.
New Amsterdam Developers, l’empresa que ha adquirit una desena d’edificis a Barcelona per fer colivings, portarà dimarts 13 a judici al Txema per desnonar-lo judicialment de casa seva, al bloc de Sant Agustí 14, i convertir-la en un coliving. El Txema fa 10 anys que viu al mateix pis de Gràcia, és professor en un institut de secundària i paga 775€ de lloguer. Davant la negativa de l’empresa de renovar el contracte dels llogaters que hi viuen, molts d’ells s’han organitzat i han decidit plantar cara, quedar-se a casa fora de contracte i seguir pagant el lloguer. És el cas del Txema i d’altres veïns de la mateixa finca, així com d’altres edificis com ara la Casa Papallona, del mateix fons voltor.
La manca de regulació dels lloguers temporals i d’habitacions des de l’aprovació de la Llei d’Habitatge, ha suposat un incentiu perquè fons voltor apostessin per aquest model d’arrendaments, que té com a conseqüència l’expulsió massiva de llogaters dels seus habitatges habituals. L’entrada en vigor de la llei catalana que regula aquests arrendaments des de l’1 de gener, no protegeix els llogaters a qui se’ls va acabar el contracte durant aquest període i durant els mesos vinents molts podrien ser expulsats de les seves llars. Les llogateres afectades per les empreses de lloguers temporals i colivings han iniciat una lluita per aconseguir la renovació dels seus contractes de lloguer i durant les setmanes vinents es preveuen diverses accions.
En aquest context, el Sindicat de Llogateres portarà al febrer una llei al Congrés dels Diputats que reformarà la Llei d’Arrendaments Urbans per tal de blindar la llei catalana que regula els lloguers temporals i d’habitacions davant recursos al Tribunal Constitucional, ampliar la protecció dels llogaters davant les trampes que utilitzen els arrendadors i garantir la pròrroga de 3 anys dels contractes de lloguer en zones tensionades. Entre aquestes mesures hi són la prohibició de cobrar IBI al llogater o assegurances d’impagament, més facilitats per recuperar la fiança o la possibilitat de descomptar-se reparacions de la renda si l’arrendador no les executa, entre d'altres.