Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Franjàstic
29/11/2023 Àngel Soro
Àngel Soro, advocat, cantautor i activista cultural de les Terres de Ponent Àngel Soro, advocat, cantautor i activista cultural de les Terres de Ponent

Segons la seva pàgina d’internet, l’Institut d’Estudis Catalans és l’ens de referència normativa per a la llengua catalana en conjunt. Treballa amb la visió de ser el referent acadèmic de la llengua i la cultura catalanes, assessorar els poders públics i tenir capacitat d’influència social des de la reflexió, el rigor i la independència de criteri. Exerceix d’acadèmia de la llengua catalana i de centre d’estudis de recerca en totes les matèries del saber.

Les seves funcions són:

Tenir cura de l’estudi de la llengua catalana, establir-ne la normativa i vetllar perquè el procés de normalització d’aquesta llengua sigui coherent arreu del seu àmbit lingüístic.

Contribuir a la planificació, la coordinació, la realització i la difusió de la recerca en les diferents àrees de la ciència i la tecnologia.

Impulsar el progrés i el desenvolupament generals de la societat amb les activitats que li són pròpies i assessorar els poders públics i altres institucions.

Aquest 2023, la seva Secció Filològica ha actualitzat el Diccionari de la llengua catalana de l’IEC amb 30 articles nous i 278 modificacions: ja hi podem trobar gentrificació, com a la capital, hackers al servei de les consultes populars, donasses amb els intel·lectes afilats, tarats fora dels centres d’exclusió terapèutica, la basca que conviu amb nosaltres gràcies a l’acció de l’home sobre la natura i ocupes per no definir ocupants ni colons.

A més d’un li agafarà un atac de cor i pensarà que han anat massa lluny, es quedarà sense paraules. A la Franja ha arribat la notícia que per fi s’ha inclòs el terme franjolí, que es veu que anava a preu d’or o que calia un xec en blanc per normalitzar-lo.

Sàpiguen tots els convidats que és poca cosa i que amb poca cosa no ens conformem els sense nom, acostumats a cert oblit de la llengua, a la distorsió de la cultura, a la implantació d’una història que no és la història.

Personalment, preferia franjàstic i franjàstica, però no ens queixarem de ser franjolins i franjolines, perquè si la cosa que no té nom no existeix, naltros som astí, peti qui peti. Vinguin a nosaltres la memòria i la justícia, dialectes d’altres contrades i normalitzacions de carrer més que de llibre, l’abraçada de la llengua que recorre camins de Perpinyà al Carxe i de la Franja a l’Alguer. Vinguin les veus d’arreu a aquesta terra franjàstica, far de Ponent, l’oest.

 

 

Valora
Rànquings
  1. El passat i el present de l'independentisme es troben a Girona en la presentació del curtmetratge "Badia"
  2. Quan el poder parla al poble com si fos menor d’edat
  3. El SEPC convoca vaga estudiantil el 26 de maig a universitats i secundària dels Països Catalans
  4. El Correllengua 2026 homenatjarà Josep Maria Espinàs en l'acte d'inici de la campanya al Palau Robert
  5. Santa Coloma de Farners impulsa un Cicle de Memòria Antifeixista pels 90 anys de l’assassinat de les germanes Buxadé
  6. La Plataforma Salvem la Unió Cooperatista Barcelonesa demana la mediació del Papa per recuperar l’edifici de la UCB
  7. Reeixida organitza un acte el proper divendres a Girona
  8. Convocada la 94a concentració per convertir Via Laietana 43 en un espai de memòria antirepressiva
  9. La CUP reclama clausurar l’activitat il·legal de la Gola del Fluvià i comprar els terrenys aquest 2026
  10. La fundació Reeixida, denuncia censura en un homenatge als germans Badia celebrat en un edifici de la Generalitat a Girona aquest divendres
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid