Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Memòria històrica
Quaranta anys de l'acció d'ETA contra Carrero Blanco

Tal dia com avui una acció amb explosius contra el president del govern espanyol Luis Carrero Blanco va donar un gir a la història. L'acció d'ETA va escapçar el sector més dur de la Dictadura franquista amb un sol cop

20/12/2013 Història

Al juny de 1973 l'almirall Carrero Blanco va ser nomenat president del govern, fet que feia pensar que es convertiria en l'home fort de l'Estat feixista a la mort del dictador, però la seva execució el 20 de desembre de 1973 per part d'ETA a Madrid va avortar aquestes expectatives.

Per portar a terme l'acció que va capgirar les previsions de la història recent de l'Estat espanyol, primer els activistes d'ETA es van desplaçar fins a Madrid i van llogar un semisòtan en el número 104 del carrer Claudio Coello, a partir d'allí van fer un túnel fins al centre de la calçada on van posar prop de 100 quilograms de goma-2 que van fer fer explotar al pas del cotxe de Carrero Blanco.

Quinze minuts abans de l'inici del judici contra deu membres del llavors sindicat clandestí CCOO, conegut com “Procés 1001”, una espectacular explosió va acabar amb la vida del president del govern, Luis Carrero Blanco. L'explosió va ser tan violenta que el cotxe va volar per l'aire i va caure en el terrat d'un edifici annex a l'església en la qual Carrero Blanco havia assistit a missa moments abans. L'objectiu era intensificar les divisions existents en el si del règim, com indicava el comunicat en el qual ETA assumia l'autoria de l'atemptat.

En la següent declaració un dels militants del comando Txikía responia a la pregunta de per quina raó s'havia assassinat a Carrero: "L'execució en si tenia un abast i uns objectius claríssims. A partir de 1951 Carrero va ocupar pràcticament la prefectura del Govern en el règim. Carrero simbolitzava millor que ningú la figura del «franquisme pur». Home sense escrúpols va muntar a consciència el seu propi Estat dintre de l'Estat: va crear una xarxa d'informadors dintre dels Ministeris, de l'Exèrcit, de la Falange. La seva policia va aconseguir ficar-se en tot l'aparell franquista. Així va acabar convertint-se en l'element clau del sistema i en una peça fonamental del joc polític de l'oligarquia. D'altra banda, va arribar a ser insubstituïble per la seva experiència i capacitat de maniobra i perquè ningú assolia com ell mantenir l'equilibri intern del franquisme […]."

Valora
Vídeos
Banda Batxoki - Herrikoia (Voló, voló, Carrero voló)
1973: Operación Ogro
Carrero Blanco sumari secret
Rànquings
  1. Organitzacions de la Esquerra Indpendentista criden a mobilitzar-se aquesta Diada Nacional sota el lema “El combat és sempre ara”
  2. SOM POBLE-St. Martí Vell denuncia opacitat i il·legalitats de l’alcalde Robert Vilà
  3. Marxes de torxes arreu del país en la vigília de la Diada Nacional (veure el llistat)
  4. Homenatge a Rosario Palomino, una catalana nascuda al Perú
  5. Girona, pendent del retrat del Rei: mobilització antimonàrquica el 15 de setembre
  6. Poble Lliure i La Forja fan una crida a “fer foc nou” i rellançar l’independentisme d’esquerres arreu dels Països Catalans
  7. Manifest 11-S de l’ANC: “Tenim més motius que mai!”
  8. Catalanofòbia transversal i decolonial
  9. Presentació de les al·legacions de la Favb al projecte del Museu Thyssen
  10. El fum d’Illa i el miratge del règim
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid