Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Pegar-li «voltas» al nano
12/03/2012 Hemeroteca
Toni Cucarella Toni Cucarella
Qui no té faena pentina el gat o li pega voltes al nano. No entenc el ressò de l’article d’Eduard Voltas a l’ARA: En castellà també, sisplau… N’hi ha qui s’hi ha arrapat com un gat a una parell llisa: «En som més dels que volen i diuen!». D’altres han ponderat l’article perquè Voltas té un nom i ja sabem que en aquest país –o països– la importància no rau en allò que es diu sinó en qui ho diu. I ja tenim el burro en l’herba.

Però a la fi Voltas el que ha dit al seu article és ben habitual entre nosaltres, de consciència tan voluble i turmentada: que cal pactar i avindre’s amb l’enemic perquè és més poderós. Com deia Fuster: que no tenim voluntat de resistir.

Però, és clar, cal fer passar la renúncia com un acte d’intel·ligència. Tanmateix, renuncien els intel·ligents i els rucs i els poca-solta: renunciar és renunciar i prou. I això de donar al castellà, a l’espanyol, si un dia Catalunya esdevé independent, categoria de llengua oficial es fa dificil d’entendre, sobretot des de l’independentisme. A quin sant li estaríem fent la festa? Quin seria, en aqueix cas, el futur de la llengua catalana? Pam amunt, pam avall, el mateix futur –incert– que tenim ara, amb els tribunals espanyols esmenant-nos la plana i els drets lingüístics, amb tota l’espanyoleria atiant la catalanofòbia, amb la persecució policial contra els qui els parlem en català…

Jo no tinc formació acadèmica; tanmateix, caòticament, he llegit alguna cosa de sociolingüística, que és la ciència, per dir-ho així, que explica com funciona això de la relació entre les llengües. I segons que tinc llegit, i si estic equivocat m’ho aclariu, això de la bondat de les llengües en contacte, o ben avingudes, se li diga bilingüisme o trilingüisme o plurilingüisme, és una fal·làcia. Fet i fet, que jo sàpia, l’única relació de què podem parlar –«científicament»– en el cas castellà-català és el de llengües en conflicte. I en aquesta circumstància –de conflicte i de competència: d'imposició i de supervivència– les conseqüències de la «convivència» són provades i sense excepcions: la bèstia grossa es menja l’animal xicotet. I ja sabeu qui, en aquesta faula caníbal, fa de bèstia grossa i qui representa l’animal xicotet.

No obstant això, els intel·lectuals nostrats de renom poden continuar pegant-li voltes al nano de la renúncia: tard o d’hora se’n «notará el efecto».
 
Valora
Rànquings
  1. Gràcia Llibertat commemora nou anys de concentracions independentistes amb el record de Pepa Arenós
  2. La vaga general de l'11 de novembre pren força amb una seixantena de comitès actius arreu de Catalunya
  3. La Intersindical convoca la vaga general de l'11-N per denunciar l'empobriment de la classe treballadora i reclamar sobirania
  4. València tornarà a exigir responsabilitats per la DANA dos anys després de la tragèdia
  5. Cinc mesos de vaga indefinida a les biblioteques de Barcelona sense una solució al conflicte laboral
  6. Ecologistes en Acció alerta del risc d'un núvol tòxic a Castelló per les mancances de seguretat d'una futura planta d'amoníac
  7. Cent concentracions davant de Via Laietana 43 per exigir la fi dels usos policials i recuperar la memòria de la repressió
  8. Els sindicats educatius convoquen una vaga el 26 de novembre i una gran manifestació per defensar l'escola pública
  9. L'Institut d'Estudis Catalans acull una jornada sobre les reclusions femenines i les presons de dones
  10. Àlex Romaguera: «La Transició també s'ha legitimat silenciant les víctimes de la repressió de l'estat espanyol»
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid