El sindicat USTEC·STEs (IAC) ha manifestat el seu rebuig frontal al reportatge dedicat a l'escola inclusiva emès pel programa 30 minuts de TV3 el passat diumenge. L’organització ha adreçat una carta formal a la presidenta de la CCMA, Rosa Romà, al director de TV3, Sigfrid Gras, i al responsable del programa, Carles Solà Serra, exigint una rectificació per l’enfocament parcial, simplificador i distorsionat d’una temàtica de tanta rellevància educativa i social.
Des del sindicat es denuncia especialment l’ús esbiaixat de la intervenció d’un dels membres del grup d’escola inclusiva d’USTEC·STEs, entrevistat durant més de dues hores. Tanmateix, només es van emetre pocs segons del seu testimoni, seleccionats de forma que poden fer entendre erròniament que el sindicat avala el relat transmès pel programa.
USTEC·STEs considera que el reportatge presenta una visió parcial, descontextualitzada i reduccionista de l’educació inclusiva, sense analitzar les causes estructurals del seu desplegament deficient. Aquesta aproximació, a més, contribueix a reforçar prejudicis i pot desacreditar la feina ingent que fan moltes escoles i professionals per garantir els drets de tot l’alumnat.
Cal recordar que la inclusió no es limita a l’alumnat amb necessitats educatives especials
—tot i ser el col·lectiu més vulnerable i amb més necessitat de recursos i suports—, sinó que implica una transformació global del sistema educatiu per garantir el dret a una educació de qualitat per a tothom. D’altra banda, no es pot plantejar la inclusió com una confrontació entre escoles ordinàries i centres d’educació especial, que també formen part d’un sistema inclusiu i treballen des de sempre amb aquesta mirada.
El reportatge ignora el dèficit estructural de recursos, la manca de planificació del Departament d’Educació i l’incompliment flagrant del desplegament del Decret 150/2017 d’educació inclusiva. És per això que USTEC·STEs considera que el programa manca de rigor periodístic i contribueix a una visió superficial del problema.
Propostes per a una escola realment inclusiva
USTEC·STEs (IAC) fa temps que treballa en un model d’escola inclusiva basat en un desplegament real i planificat de mesures i suports universals, addicionals i intensius a tots els centres educatius. Destaquen:
- Una millora molt significativa de la inversió en educació, mínima de 6% del PIB tal com marcar la LEC (actualment s’inverteix un 2,56 %).
- Presència estable de professionals especialitzats (orientació, educació especial, mestres de pedagogia terapèutica i audició i llenguatge, TIS…).
- Ràtios reduïdes per permetre una millor atenció educativa i personalitzada.
- Un model organitzatiu i de funcionament dels centres educatius que possibiliti realment treballar en clau inclusiva.
- Polítiques educatives que facin una aposta decidida per una escola pública de qualitat, amb una inversió pública, digna i suficient per implementar les mesures necessàries i imprescindibles per avançar en un sistema educatiu de qualitat i inclusiu
- Formació continuada del personal docent i personal laboral d’atenció educativa en educació inclusiva.
Aquestes propostes estan recollides i ampliades als materials que a continuació s’enllacen: Les mesures i suports universals
Full explicatiu d’escola inclusiva
Dades sobre la inversió educativa
USTEC·STEs (IAC) denuncia també la insuficiència pressupostària crònica del Departament d’Educació, sempre lluny del 6% que preveu la llei:
Any |
PIB (IDESCAT) |
Pressupost Educació |
% Inversió PIB |
2022 |
269.505 milions € |
6.826 milions € |
2,53% |
2023 |
292.474 milions € |
(NO aprovat) 7.508 milions € |
2,56% (previst) |
Segons dades d’IDESCAT, el PIB hauria augmentat un 3,6% el 2024. Cal assenyalar, però, que els percentatges d’inversió oficials poden estar inflats, ja que s’hi inclouen partides com universitats, que tenen pressupost propi. El càlcul que fixa la LEC ha de referir-se exclusivament al pressupost del Departament d’Educació.
Petició de rectificació i esmena
El sindicat assegura que des del seu compromís amb l’educació pública, ha sol·licitat formalment una rectificació pública per part de la CCMA, TV3 i el programa 30 minuts, i ha demanat que es doni veu al sindicat i a altres col·lectius compromesos amb la inclusió educativa de manera rigorosa, en el mateix espai o en un altre programa en horari de màxima audiència.
Així mateix, el sindicat demana abordar aquesta qüestió amb la complexitat i el respecte que mereix. “L’educació inclusiva no pot ser tractada des del sensacionalisme, sinó amb responsabilitat i pluralitat, especialment des dels mitjans públics” ha afirmat la seva portaveu, Iolanda Segura.