Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Medi Ambient
Una desena d'entitats impulsen la campanya "Confinem els Cotxes. Recuperem la Ciutat"

Demanen a les administracions un Pla de xoc urgent per convertir les calçades en viari prioritari per vianants i bicis, a tots els carrers i accessos de les ciutats. I com a mesures d'urgència en el transport públic, la conversió del carril esquerre en carril BUS a totes les vies d'accés a les grans ciutats i garantir el finançament del sistema en la situació actual.

 

13/05/2020 Territori

Més d'una vintena d'entitats vinculades a la defensa de la qualitat de l'aire i la mobilitat sostenible així com associacions veïnals (vegeu al final de la nota) i amb el suport de més de 110 entitats d'arreu de Catalunya inicien la campanya "Confinem els Cotxes. Recuperem la Ciutat" per reclamar a les administracions per un Pla de Xoc per transformar les nostres ciutats per donar prioritat a una mobilitat on els vianants, la bicicleta i el transport públic siguin els protagonistes.

El confinament forçat per la pandèmia de la Covid-19 ha deixat escenes urbanes inaudites: ciutats silencioses, olors que abans no sentíem, cants d’ocells, converses entre veïnes de balcó a balcó. Per primer cop en dècades, moltes ciutats compleixen les recomanacions en qualitat de l’aire que demana l'Organització Mundial de la Salut i avui, les veïnes de moltes ciutats podem respirar un aire que no ens perjudica la salut.

Malauradament, això ha estat possible per una greu crisi sanitària. Tanmateix, aquesta conseqüència permet imaginar que és possible viure en ciutats sense fums i sorolls. No és qüestió menor. Alguns estudis internacionals comencen a evidenciar que les zones amb més pol·lució estan patint majors taxes de mortalitat i morbiditat pel coronavirus. La població que porta anys i anys respirant un aire contaminat col·lecciona més patologies respiratòries i cardiovasculars; el que pot portar a experimentar els efectes més greus de la Covid-19.

Per avançar cap a aquestes ciutats post-confinament i sense contaminació, és necessari recuperar espai públic avui ocupat pel vehicle privat, i dedicar-lo als vianants, les bicis i el transport públic. És per això que és necessari que un percentatge important dels carrers esdevinguin un espai per caminar de forma segura i anar en bicicleta. Així com potenciar la capacitat en el transport públic per garantir les distàncies de seguretat i que esdevingui la columna vertebral de la mobilitat a les ciutats.

La bicicleta ha d’esdevenir el vehicle prioritari del desconfinament. És el vehicle més net i eficient, permet desplaçaments llargs i garantir distàncies de seguretat. Les vies secundàries o petites superilles no són suficients per absorbir l'increment de l'ús de la bicicleta. Per aquest motiu és necessari bastir una xarxa de vies sense vehicles de motor que faciliti la mobilitat activa entre barris i ciutats.

Els beneficis per la salut de restringir el trànsit seran múltiples: generar prou espai per garantir distàncies de seguretat entre les persones o promoure la mobilitat activa gràcies als carrers pacificats. I cal recordar que respirar un aire net és també una mesura preventiva contra els efectes coronavirus. Els beneficis ambientals són també evidents: menys emissions en un món que segueix estant en plena crisi climàtica.

Altres ciutats ja ho estan duent a terme i estan reservant molts quilòmetres de calçada per ús exclusiu de vianants i ciclistes; i millorant el sistema de transport públic. A Catalunya, són diversos els ajuntaments que han proposat mesures en la mateixa direcció com per exemple els de Barcelona, Girona o Vic.

Des de les entitats impulsores entenen que les mesures proposades per l'Ajuntament de Barcelona així com per altres ajuntaments fins al moment són insuficients. En el cas de Barcelona, afecten pocs carrers i especialment, la zona més cèntrica de la ciutat i l'Eixample. És en aquest sentit que creiem que per avançar cap a una ciutat lliure de contaminació és necessari restringir el trànsit rodat un 50%. Es Necessita ampliar urgentment les mesures proposades pels ajuntaments i que esdevinguin permanents.

Per això demanen a les administracions un Pla de xoc urgent per convertir les calçades en viari prioritari per vianants i bicis, a tots els carrers i accessos de les ciutats. I com a mesures d'urgència en el transport públic, la conversió del carril esquerre en carril BUS a totes les vies d'accés a les grans ciutats i garantir el finançament del sistema en la situació actual.

Confinem els cotxes, recuperem la ciutat!

Plataforma per la Qualitat de l'Aire, Eixample Respira, BACC, Ecologistes en Acció, Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona, l'Associació per la Promoció del Transport Públic, Fridays for Future Rebel.lió o Extinció Barcelona, Moviment per la Justícia Climàtica, Climacció, Girona pel Clima, Rebel.lió o Extinció Lleida, Mollet pel Futur.

Valora
Rànquings
  1. Convoquen una manifestació i concentració a Reus per la Vaga General per Palestina
  2. De Salses a Barcelona: 300 km per mantenir viva la flama de la Independència
  3. 80 anys de l'apel·lació dels catalans a les Nacions Unides
  4. 85 anys de l’afusellament del president Lluís Companys
  5. Més de dues-centes persones reclamen la reobertura del Camí de Ronda entre Garbet i Cala Port Joan
  6. L’ANC dona suport a la pagesia del Maresme i denuncia l’especulació urbanística al Pla de Balasc de Santa Susanna
  7. "Memòria del fang": la mirada col·lectiva que rescata l’esperança entre les ferides de la DANA
  8. El SEPC convoca vaga estudiantil el 15 d’octubre en solidaritat amb Palestina
  9. Mataró acollirà els XXIII Premis Nacionals Joan Coromines
  10. “Acabar la feina començada”: la Columna del 27 d’Octubre fa una crida a culminar el camí de la República
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid