Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Via Vallès acusa el nou projecte de vegueries de dividir el Vallès

Via Vallès argumenta que la nova proposta de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) no es basa en la realitat metropolitana actual.

L'associació Via Vallès ha presentat al·legacions als avantprojectes de llei de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i de l’Organització Veguerial de Catalunya ja que considera que l’àmbit de la nova Àrea Metropolitana de Barcelona s'ha de basar en la realitat metropolitana actual.
 
Segons Via Vallès, amb la nova configuració metropolitana, el Vallès queda dividit ja que les noves atribucions metropolitanes de la Comissió d’Urbanisme de l'AMB són contràries al principi d’autonomia municipal.

11/01/2010 15:41 Territori

 
Via Vallès ha presentat una al·legació a l’avantprojecte de llei de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, avantprojecte que encara haurà de passar el tràmit al Parlament de Catalunya, tot posant de manifest discrepàncies en set aspectes que motiven les al·legacions.

Aquests aspectes són: el principi de la voluntat municipal d’adhesió a la AMB; l’àmbit funcional de l'AMB; el tractament de la planificació urbanística; el principi de subsidiarietat de les competències locals; l’àmbit funcional de l’autoritat de la ciutat de Barcelona en matèries urbanístiques; el desordre institucional que comporta la superposició de vegueries, comarques i la pròpia AMB; i la visió metropolitana de futur que caldria que tractés aquest nou ordenament territorial que ara es proposa.


Un àmbit funcional basat en criteris antics

De tots els aspectes tractats en les al·legacions, en destaca l’àmbit funcional que es proposa per a la nova Àrea Metropolitana de Barcelona, atès que aquest no és ni metropolità ni de continu urbà de la ciutat de Barcelona. Via Vallès entén que una entitat metropolitana com la proposada cal que es basi en la realitat territorial metropolitana, i no en aquella que parteix d’antigues planificacions que tenen el seu origen en la Barcelona del 1956.


Així, és de difícil comprensió que s’hi incloguin alguns dels municipis estructurats al llarg del principal eix metropolità, com és la AP7/B30, i no d’altres que comparteixen el mateix eix. És el cas de Rubí i Sant Cugat, o de Mollet i Parets, que actualment mostren una clara continuïtat urbana i la seva inserció en la realitat metropolitana de Barcelona té poca discussió. Sant Cugat s’hi inclou i, en contraposició, els altres tres municipis en queden exclosos. Una altra d’aquestes clares incoherències és la de la ciutat de Sabadell, que dibuixa un evident continu urbà amb Cerdanyola, Badia i Barberà del Vallès. Mentre queaquests tres darrers municipis hi són inclosos, Sabadell no ho és, restant així exclosa de les decisions metropolitanes que es prendran just davant dels seus límits municipals.

La voluntat municipal d'adhesió


Els articles 83 i 93 de l’Estatut de Catalunya deixen clar el principi de voluntat municipal d’adscripció a una entitat supramunicipal com és l’AMB, però aquest projecte de llei és molt poc flexible en aquest punt.

D’altra banda, el fet de que la Comissió d’Urbanisme de la ciutat de Barcelona passi a ser d’àmbit metropolità, atorga a Barcelona una capacitat de control sobre la seva perifèria que no s’adiu amb el principi d’autonomia municipal que manifesta l’Estatut.

El Vallès, dividit


L'àmbit territorial de la proposada AMB que es planteja pràcticament divideix la planificació urbanística del Vallès en dos territoris ben diferenciats: un per sobre de l’eix de l’AP7/B30, i un altre per sota. Aquest eix passa a ser una línia divisòria en lloc d’estructurar-se com a la Nova Gran Via a l’interior de Barcelona. Via Vallès insisteix en la necessitat d’un Pla Director per a tot el Vallès o, si més no, per a la seva part metropolitana, amb independència que sigui al nord o al sud de l’AP7/B30.

Catalunya metropolitana i Catalunya interior


Més enllà de l’àmbit comarcal, les dues lleis proposades (la de l'AMB i la de l'organització veguerial) configuren, en realitat, una gran divisió entre la Catalunya metropolitana i la Catalunya interior. A aquesta divisió s'afegeix una superposició d’atribucions entre els diferents àmbits de vegueries, comarques, municipis, ens que, en el cas metropolità, adopten una valor més aviat testimonial en benefici de les grans atribucions de la nova AMB.


Els avantprojectes de llei haurien d'aprofundir molt més en la realitat territorial actual per tal d’ordenar un fet metropolità indiscutible que es basés en aspectes voluntaris de cooperació i no de supeditació dels municipis, i que permetés, amb major pragmatisme i eficiència administrativa, mirar i encarar el segle XXI i les dimensions del fet productiu i social que són ja avui presents al nostre territori.

Per saber-ne més

"VIA VALLÈS" argumenta en xifres la necessitat de la línia Sabadell-Granollers  - Llibertat.cat

Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2024 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid