1a fase. Contenciós administratiu a la vista
L’ajuntament de Llinars del Vallès va tramitar la primera fase, la
revisió puntual del PGOU, a tota velocitat sense que, al nostre
entendre, ni el Departament de Política Territorial i Obres Públiques
ni el de Medi Ambient i Habitatge avaluessin els impactes ambientals
amb prou rigor, demanera que ja se n'ha fet l'aprovació definitiva.
D’aquesta primera fase resta pendent encara l’aprovació definitiva del
Pla Especial per part de la Comissió Territorial d'Urbanisme de
Barcelona.Demanem al Departament de Política Territorial una especial
cura en l’aprovació o denegaciód'aquesta tramitació urbanística
La Plataforma ja anuncia que aquesta fase administrativa serà recorreguda per la viacontenciosa tan aviat com siguin publicats els acords al Diari Oficial de la Generalitat deCatalunya.
2a fase. El llarg camí del projecteLa segona fase, l'avaluació d'impacte ambiental del projecte constructiu, tot just ara està començant.
El Departament de Medi Ambient ha obert consultes públiques per recollir opinionssobre si el projecte constructiu del kàrting ha d’estar sotmès o no a avaluació d'impacte ambiental, termini que ha finalitzat el 10 de desembre. Tot i que per nosaltres la resposta afirmativa és òbvia,en les observacions que hem formulat recordem quins són els nostres arguments i remarquem alguns dels greus impactes sobre la qualitat de vida pels milers de veïns que poden resultarafectats.Un dels més greus és l’impacte acústic: El circuit a ple funcionament generarà 103,5 dB. Aquest nivell de so s’escamparà arreu, fent inútils les barreres vegetals que proposen els promotors. Aquestes barreres únicament tindrien algun efecte en la “zona d’ombra ”immediatament propera a les pistes, però es veurien desbordades per minorar l’impacte del sorollen les zones habitades a 500 o 1000 metres. A banda dels barris de Cardedeu i Llinars greument que fan els promotors és d’una “ingenuïtat calculada”, ja que pretenen que el públic faci unafectats pel soroll, els existents i els nous previstos, cal remarcar l’impacte directe sobre l’escola Ginebró, més quan el circuit es mantindrà actiu com a escola de pilots durant els dies feiners.Un altre impacte rellevant és el provocat pel trànsit de vehicles per la zona. La proposta recorregut d’accés per carretera molt més llarg i dificultós, per camins secundaris i rurals, amb unquilometratge més elevat que no l’opció més curta i funcional, passant pel mig del casc urbà deCardedeu o Llinars, i que s’obté de qualsevol GPS. Igualment cal remarcar que tota la zona jaestà molt saturada per la presència d’altres pols d’atenció automobilística com la “Roca Village”, que per ells mateixos ja bloquegen durant hores la sortida de l’AP-7 i la C-35. A més, l'ordenaciódels accessos ha quedat fora de l'àmbit del Pla Especial, de manera que ni l'accés des de laC-251 ni els accessos principal i secundari s'hi integren.
Altres
impactes greus sobre el territori són la creació de talussos enormes i
l'alteració dezones amb pendent superior al 20% en espais no
urbanitzables, l'afectació de la connectivitatentre sistemes naturals
protegits, l'ocupació amb activitats terciàries de les franges no
ocupades
entre municipis, tot afavorint la conurbació de Cardedeu i Llinars...
La Plataforma continua plantejant en aquesta segona fase de tramitació urbanística la seva oposició a aquest projecte i a través de l'avaluació d'impacte ambiental del projecte intentaràfer emergir els greus impactes, la impossibilitat física d'esmenar-los i adequar-los a marc legalssectorials i la impossibilitat d'implantar el kàrting al pla de Morató. En aquest sentit exigim al Departament de Medi Ambient i Habitatge rigorositat en l’estudi de tots els impactes generats pelcircuit, i molt especialment en aquells que tenen a veure amb la salut de les persones i el respecteal territori. Així mateix, exigim als promotors (Federació Catalana d'Automobilisme i Circuit de Kàrting de Catalunya SL) i a la Secretaria General de l'Esport (promotora indirecta) que en aquest tràmit actuïn amb responsabilitat i no intentin ocultar o maquillar rere encàrrecs tècnics parcials elsimpactes que generaria el circuit.
Qui pot aplicar racionalitat en aquest conflicte?
Aquest
projecte del Circuit Internacional de Kàrting i aquesta ubicació al pla
de Morató ha comptat des de l'inici amb la benedicció de la Secretaria
General del l’Esport. La Plataforma enténque la ubicació
d’instal·lacions d’aquest tipus s’han de planejar amb criteris
supramunicipals,protegint la qualitat de vida dels ciutadans i amb un
total respecte amb el territori. Aquest és el missatge que fa mesos que
volem donar a la Secretaria, reunió a la qual encara estem esperant que
se'ns convoqui. Podem entendre l'interès dels promotors privats i de
l'equip de govern deLlinars per fer servir tota la seva capacitat
d'influència per aconseguir una tramitació al límit de lalegalitat,
però creiem que la Secretaria General de l'Esport, de la mateixa manera
que elDepartament de Política Territorial i Obres Públiques i el de
Medi Ambient i Habitatge, han de vetllar per l'interès public i
ponderar objectivament les conseqüències de la implantació
d'unainstal·lació d'aquest tipus. Fins ara, tot sembla indicar que els
interessos particulars han prevalgutsobre els interessos públics.
Esperem que el sentit comú i principi de precaució recuperin el lloc
que els pertoca en l'escalafó de prioritats de les administracions
públiques.