El veïnat reclama que el govern municipal els expliqui en una audiència pública els passos que han fet després de les denúncies presentades i els ha reclamat que si Adif no executa amb urgència les obres previstes per reduir les vibracions ho faci l'Ajuntament de Vilafranca de manera subsidiària.
Els veïns del tram subterrani de les vies de Rodalies i del TAV a Vilafranca del Penedès entre el carrer Tossa de Mar i la Plaça Torras i Bages van denunciar ara fa quatre anys els sorolls i petites esquerdes que es feien a les seves cases només començar les obres per fer subterrani i cobrir el tram. Des que van acabar les obres i van començar a circular els primers combois, ara fa mig any, la situació «ha anat empitjorant», segons han denunciat. Les esquerdes s'han fet molt més grosses, n'han aparegut de noves i cada vegada que passa un comboi, una seixantena cada dia, «es nota com vibra el terra de casa», segons ha denunciat el portaveu dels veïns, Josep Antoni Doblas.
El col·lectiu ha volgut fer public aquesta setmana la seva veu mig any
després de la posada en marxa del tram per denunciar la situació i «la
passivitat» per solucionar els problemes per part de l'Ajuntament i
d'Adif. «Fa temps van venir a fer fotos de les esquerdes i encara
esperem que ens en diguin res», diu Doblas. Els veïns van entregar ahir
a l'Ajuntament un plec amb 700 signatures de veïns afectats en què
demanen que s'executin les obres per reduir els efectes de les
vibracions amb urgència, es doni solució als desperfectes dels barris
situats a tocar les vies del tren i s'expliqui «públicament» què s'està
fent.
L'Ajuntament va aprovar l'abril d'aquest any per
unanimitat una moció en què denunciava els problemes de sorolls i
vibracions que provocaven els combois i s'anunciava que es farien
gestions per demanar que Adif prengués mesures per solucionar-ho. El
govern local (PSC) va explicar dimarts que encara a hores d'ara no els
han entregat els resultats dels mesuraments que va fer, tot i haver-los
reclamat, i ha deixat clar que si Adif no compleix amb el conveni
signat el 2004 amb Foment i executa totes les obres previstes per
reduir l'impacte acústic i les vibracions, l'Ajuntament «no acceptarà
la recepció de les obres i no farà front a les despeses econòmiques
establertes en el conveni», que sumen uns 30 milions d'euros. El govern
ha anunciat, a més, que «espera concretar» per al mes que ve noves
reunions amb Foment i Renfe per «exigir» que es compleixi amb el
conveni signat i es faciliti els estudis que es van fer fa mesos.
Els veïns diuen que els efectes de les vibracions s'han incrementat en les darreres setmanes per l'augment del trànsit també de trens de mercaderies per la línia de Rodalies i sospiten que els problemes s'incrementaran encara més a partir del 15 de setembre quan circulin més TAV i Avant per les vies d'alta velocitat, uns dotze combois més. Els afectats per les vibracions a Vilafranca asseguren que després de les queixes que van fer veïns del Gornal a l'Hospitalet de Llobregat i del Prat de Llobregat, també afectats per esquerdes i vibracions, «es va reduir fins a 70 quilòmetres l'hora la velocitat dels trems en aquest tram» i sospiten que «per compensar la pèrdua de temps augmenten la velocitat a Vilafranca». «Actualment els trens estan passant per Vilafranca a 270 quilòmetres l'hora», asseguren.