eDreams, una de les majors empreses de viatges del món, ha incorporat finalment el català a la navegació. Plataforma per la Llengua feia molts anys que hi treballava, i se’n felicita especialment perquè els consumidors catalanoparlants hi són tractats, per fi, amb la mateixa dignitat que els parlants d’altres llengües. Amb la incorporació del català al web, eDreams segueix els passos d’altres grans marques del sector com Airbnb, Booking o Kayak, que ja l’incloïen.
L’entitat es va posar en contacte ja fa set anys, el 2018, amb eDreams, juntament amb el col·lectiu WICCAC - Webmàsters Independents en Català, per tal que la plataforma incorporés la llengua. L’empresa, que per llei no està obligada a tenir el web en català, no va fer cas als missatges de l’entitat apel·lant a la responsabilitat social corporativa i a la igualtat de tracte per als consumidors catalanoparlants, amb la qual cosa l’entitat va decidir canviar d’estratègia.
Plataforma per la Llengua va optar aleshores per denunciar eDreams a l’Agència Catalana de Consum perquè la plataforma no emetia factures en català —i això sí que és una obligació legal—. En un primer moment, Consum, organisme de la Generalitat de Catalunya, va arxivar el cas al·legant que, en ser una empresa digital, no tenia obligacions lingüístiques, però va acabar acceptant les al·legacions i reconeixent que les obligacions també afecten les empreses digitals que ofereixen serveis a Catalunya. Malgrat el silenci d’eDreams, Consum va acabar obrint un expedient sancionador a l’empresa.
Un pas endavant en el respecte als drets dels consumidors catalanoparlants
Finalment, la plataforma eDreams ha acabat incorporant el català al web i, tot i que encara té errors i en funció del navegador la versió en català és incompleta, Plataforma per la Llengua ho celebra com una victòria important i compartida amb la resta d’actors que ho han possibilitat. És un avenç decisiu per la igualtat lingüística digital, i un pas endavant en el respecte als drets dels consumidors catalanoparlants. Així mateix, el fet que una empresa tan important com eDreams inclogui la llengua ha d’inspirar moltes altres empreses digitals a fer el mateix pas.
|