Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Català
La Plataforma per la Llengua que els trens regionals de Renfe entre Tortosa i València incloguen el valencià en la megafonia

Plataforma per la Llengua celebra que finalment el Ministeri de Transports incloga el valencià en la megafonia dels trens, després d'haver negat que la llengua en quedés exclosa i d'haver-se justificat després amb una excusa sense sentit

08/12/2022 Llengua

Plataforma per la Llengua ha aconseguit que el valencià s'incloga a la megafonia dels trens regionals de Renfe entre Tortosa i València i que siga la primera llengua dels missatges. L'ONG del valencià va publicar al març una gravació que demostrava que la megafonia d'eixe trajecte era només en castellà i ha forçat, finalment, l'empresa pública a incorporar la llengua a la megafonia de la línia, que fa parada a Tortosa, Vinaròs, Castelló, Vila-real, Sagunt i València.

La publicació de l'enregistrament va demostrar que el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana havia mentit quan havia negat, en diverses ocasions, que la megafonia excloïa el valencià i el ministeri, aleshores encapçalat pel valencià José-Luis Ábalos, es va veure obligat a reconèixer que els trens d'esta línia sí que excloïen la llengua pròpia. 

Tanmateix, en un primer moment, responent al senador de Compromís Carles Mulet, el ministeri ho va justificar amb una excusa sense sentit: dient que "és possible que en alguns casos no es puga atendre" la previsió de comunicar els missatges tant en castellà com en valencià, perquè els trens que circulen en esta línia són vells i no permeten pregravar els missatges, una explicació que obviava que els missatges enregistrats per Plataforma per la Llengua, únicament en castellà, eren tots locucions pregravades. Malgrat esta excusa, Renfe ha acabat incorporant el valencià a la megafonia amb àudios pregravats en tots els trens i vagons.  

Fins ara, l'empresa sempre havia declarat que respectava l'oficialitat de les llengües no castellanes de l'Estat espanyol en la megafonia, però les declaracions no es traduïen en fets i l'ONG del valencià havia denunciat diverses vegades les males pràctiques lingüístiques de Renfe. En eixe sentit, l'entitat ha denunciat en més de deu ocasions que el valencià és absent en la megafonia dels trens d'ALVIA i AVE que fan el recorregut entre Madrid i Castelló i també ha denunciat que l'empresa fragmenta la llengua al web i permet als usuaris triar entre català i valencià, com si foren dues llengües diferents. 

L'ONG del valencià recorda que l'ús normal i oficial del valencià està reconegut per l'Estatut d'Autonomia i que fer-lo servir és un deure per a les empreses públiques i per a les empreses que gestionen serveis per concessió de l'administració pública.

Valora
Rànquings
  1. 40è Aniversari de la mort de l'independentista i comunista Quim Sànchez
  2. Poble Lliure llança la proposta d’aplegar les forces de l’independentisme d’esquerres
  3. La llengua com a motiu de sanció: Josep Costa denuncia una actuació abusiva de la Guàrdia Civil
  4. Dues mobilitzacions a l’Hospitalet contra la visita de Felipe VI en ple centenari imposat pel PSC-PSOE
  5. 14 anys que ens va deixar Josep de Calassanç Serra "Cala"
  6. L’estat espanyol reconeix Txiki i Otaegi com a víctimes i anul·la el seu Consell de Guerra
  7. L’Ajuntament de Sabadell ignora més de 300 denúncies presentades contra establiments comercials
  8. Les Marxes de Torxes reclamen l’amnistia per a Dolores López Resina, Pablo Hasel i la resta de represaliats polítics
  9. Manifestació multitudinària a València "Pel dret a l’habitatge, ara!"
  10. La dignitat no entén de competències
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid