Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
En defensa del territori
EL GOB demana que no s'accedeixi als illots
31/03/2021 Drets i Llibertats

El Grupo Balear d'Ornitologia i Defensa de la Naturalesa informa que els illots de les Balears tenen una importància biològica extraordinària. A molts d'ells s'hi han desenvolupat tàxons endèmics de fauna, que no es troben enlloc més del món, com per exemple les diverses subespècies de sargantana balear (Podarcis lilfordi) i de sargantana de les Pitiüses (Podarcis pityusensis) que viuen a les nostres illes. A més a més, algunes espècies d'aus marines o litorals, la majoria escasses i amenaçades, utilitzen els illots com a lloc per a descansar i reproduir-se.

La primavera de 2020, com a conseqüència del confinament dur i les limitacions, entre tantes, per a les activitats nàutiques, poguérem constatar com en alguns illots s'aconseguien reproduir exitosament espècies que, en anys normals, no ho poden fer per mor de les molèsties causades per les persones que hi desembarquen. Es va fer evident que els illots poden jugar un paper important per a la recuperació i conservació d'algunes espècies que necessiten sentir-se segures en el moment de la reproducció.

L'entitat, amb la col·laboració amb la Conselleria de Medi Ambient, impulsà la primavera passada un dispositiu de vigilància i informació amb voluntariat a l'entorn de l'illot de na Guardis, on durant el confinament es va instal·lar una important colònia de gavina roja (Ichthyaetus audouinii). Així, durant 27 jornades, es va intervenir en 91 ocasions evitant el desembarc de 195 persones i facilitant així que la colònia pogués aconseguir l'èxit en la reproducció. En la majoria dels casos es va tractar de navegants amb paddel-surf o caiac, que foren receptius a la informació dels voluntaris i desistiren de desembarcar.

Aquesta primavera, tot i les mesures que limiten les relacions socials, sembla que l'activitat nàutica en torn als illots serà l'habitual d'anys "normals". Per això, malauradament, es pot preveure que seran nombroses les molèsties involuntàries que poden causar el fracàs en la reproducció de les aus. I ja hem vist que si volem que algunes espècies puguin criar als illots, les hem de deixar tranquil·les.

Per això, en aquest moment de l'any en que s'intensifiquen les activitats nàutiques coincidint amb l'inici de la reproducció de moltes espècies d'aus, fa una petició a la ciutadania i especialment als practicants d'esports nàutics (navegants amb paddel-surf, caiac, etc) i també als que realitzen altres activitats (pescar, recollir sal, etc) per tal que no accedeixin als illots.

L'entitat ja ha manifestat en diverses ocasions a la Conselleria de Medi Ambient i Territori la necessitat de regular legalment l'accés als illots durant els moments de l'any més delicats, i dotar-los d'un dispositiu de vigilància i informació per protegir la seva biodiversitat davant les molèsties involuntàries causades pel desembarc de persones (a vegades fins i tot acompanyades de cans), però fins que això no es dugui a terme apel·lam a la responsabilitat ciutadana per què s'abstengui d'accedir als illots.


Valora
Rànquings
  1. Presentació a l’Ateneu Barcelonès del llibre "La revolució pendent", sobre la memòria del PSAN-Provisional
  2. La placa dedicada al creador de l’Estelada a Barcelona desapareguda des de l’any 2018 apareix finalment a Wallapop
  3. La màfia castellana
  4. El batlle de Sant Martí Vell s’apuja el sou amb el vot contrari de Som Poble – CUP
  5. La paraula que va trencar el silenci
  6. Dos agents de la Guàrdia Civil, a judici per vexar un ciutadà per parlar català a l’aeroport del Prat
  7. Vist per sentència el judici de la peça Sitjas Motor del cas Mercuri a l’Audiència de Barcelona
  8. Acte a l'Ateneu Barcelonès sobre la persecució judicial de l'independentisme
  9. La vaga docent arrenca amb talls viaris, mobilitzacions a Barcelona i una setmana de protestes fins divendres
  10. L'extrema dreta manté Perpinyà, però el mapa municipal de la Catalunya Nord queda fragmentat
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid