Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
EL FOMENT (CULTURA I LLEURE)
Països Catalans. Entre tots ho farem tot! Joan Ballester i Canals, un home al servei del país
El 27 de juliol de 1980 va morir l'editor i activista cultural Joan Ballester i Canals (Barcelolna, 1913-1980). Tal com vam explicar en aquest mateix blog, va ser un referent que el franquisme represalià per haver editat un mapa dels Països Catalans. Amb motiu del 40è aniversari de la seva mort, des d'El Foment de Girona hem volgut recordar-lo propagant a les xarxes socials imatges del mapa que ell tant va estimar i divulgar. En els següents enllaços podeu veure les fotografies i els missatges que molta gent ha compartit al Facebook, Twitter i Instagram mitjançant l’etiqueta #elfomentdelmapa.

I amb aquest escrit volem fer quatre pinzellades perquè tothom pugui recordar o descobrir mínimament la figura de Joan Ballester i Canals i la gran tasca que feu. Evidentment aquí només en fem un tastet, perquè caldrien moltes pàgines per resumir tota la feinada que va fer. 

Malgrat la mort de Joan Ballester, la família va mantenir oberta la llibreria fins a principis dels anys noranta. Cal recordar que, de la mateixa manera que era un punt de referència per als independentistes de l’època, també va estar en el punt de mira del feixisme espanyolista i va patir diversos atacs i atemptats.

Després de la seva mort es va crear l'associació Amics de Joan Ballester i Canals que, encapçalats per Ermengol Passola, durant una bona colla d'anys van mantenir viu el seu record i la seva tasca divulgativa amb l'edició i difusió de diversos materials de conscienciació nacional.

L'any 2007 Òmnium Cultural va editar el llibre biogràfic Joan Ballester i Canals (1913 - 1980), escrit per Robert Surroca i Tallaferro. Val a dir que els exemplars d’aquest llibre de seguida es van exhaurir, i convindria fer-ne una reedició. En ell s'hi detallen moltes més iniciatives i campanyes en les que participà Ballester i Canals, com la difusió del Diccionari català-valencià-balear, els opuscles d'Edicions d'Aportació Catalana, etc. En l’article A la memòria de Joan Ballester i Canals, del mateix Robert Surroca, podreu descobrir altres aspectes de la trajectòria de Joan Ballester, com el seu pas per Palestra, la Unió Catalanista o Nosaltres Sols!

Valora
Rànquings
  1. Arran impulsa 65 comitès juvenils arreu dels Països Catalans per preparar la vaga general
  2. La vaga general de l'11 de novembre pren força amb una seixantena de comitès actius arreu de Catalunya
  3. 86 anys després de l'afusellament de Lluís Companys, continua pendent la reparació institucional de l'estat espanyol
  4. Els conductors dels autobusos de Girona anuncien que no faran els serveis especials de Fires per la manca de vehicles
  5. La reivindicació de memòria a Via Laietana 43 arriba a la concentració número 100
  6. Ecologistes en Acció alerta del risc d’allargar la vida de les nuclears catalanes, 37 anys després de l’accident de Vandellòs I
  7. La catalanofòbia continua afeblint l'ús social del català i obliga a repensar les polítiques de normalització lingüística
  8. Cent concentracions davant de Via Laietana 43 per exigir la fi dels usos policials i recuperar la memòria de la repressió
  9. La crisi crònica de l'estat espanyol i unes eleccions que no resoldran res
  10. «Enigma», un documental sobre la resistència de les nacions sense estat, inicia una campanya de micromecenatge
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid