Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Postcovid-19
La Federació d'Associacions de Veïns de Badalona planteja obrir un debat sobre la recuperació de l'espai públic
28/05/2020 Drets i Llibertats

La Federació d'Associacions de Veïns de Badalona considera que a pandèmia de la Covid-19 ha de servir, més que mai, per replantejar-se el model de ciutat que volem, així com quina i com ha de ser la utilització dels espais públics. "Nosaltres apostem perque els carrers siguin sempre un espai de convivència on les diferents diversitats sumin, i mai restin", afirmen les entitats veïnals

El dret a la mobilitat i a l'accessibilitat sovint són tractats sota criteris capacitites, afectant greument les activitats de la vida quotidiana a l'espai públic (passejar amb infants en cotxet, fer la compra amb carret, etc.) i els drets de les persones amb diversitat funcional (discapacitat) i la gent gran.

Les entitats aposten per l'equiparació d'oportunitats, de manera que la dimensió humana no es defineixi mitjançant unes capacitats, mesures o estàndards, sino que es contempli de forma més global en la que la diversitat sigui la norma i no l'excepció.

En aquesta línia demanen que s'abordi el debat sobre l'espai públic i la ubicació de les terrasses tenint en compte les entitats de la ciutat i els drets de la ciutadania que hi viu, unificant esforços per consensuar les millors solucions possibles en cada cas des del respecte per la diversitat.

La crisi produïda per aquesta situació ha generat un daltabaix sense precedents en l’ocupació i l’economia de nombrosos sectors d’activitat. Un d'ells és el de l’hostaleria i la restauració, precisament per oferir espais de socialització que s’han de pautar necessàriament.

Per aquest motiu, cal encarar la recuperació d'aquest sector, juntament amb d'altres com el comerç de proximitat, amb les condicions sanitàries i socials imprescindibles. Apostem per una recuperació compatible amb els drets del veïnat i el repartiment necessari de l'espai públic amb les diferents formes de mobilitat, garantint la seguretat i l'accessibilitat.

En aquest sentit, el debat en quant a l’ampliació de l’espai de les terrasses no pot ser tractat exclusivament sota la perspectiva econòmica que, en aquests moments de greu crisi sanitària. Els criteris que han de prevaldre són els de salut publica, els drets de tots els veïns i veïnes i el dret a l'accessibilitat, tot garantint espais segurs, amplis i diàfans per poder passejar o desplaçar-se mantenint la distància de seguretat.

Partint de la idea de que qualsevol modificació o ampliació de l'espai ocupat ha de tenir caràcter temporal en funció de la situació sanitària, l'Ajuntament és qui té la responsabilitat de generar un espai de debat i diàleg on treballar conjuntament per construir les propostes de modificació d’ubicació de les terrasses en base al consens del sector de la restauració i les entitats socials i veïnals de la ciutat.

Qualsevol modificació haurà de complir amb la normativa vigent d'accessibilitat, deixant sempre com a mínim l'espai lliure d'obstacles de 1,80m des de la façana. Tenint en compte, a més a més, que amb la situació actual de distanciament físic realment

l'espai necessari perquè les i els vianants puguin circular amb seguretat és de 3m lliures d'obstacles, i que l'accés esglaonat a establiments comercials obliga per exemple a fer cues sobre les voreres, reduint encara més l'espai de pas. Caldrà incrementar les mesures inspectores perquè no se’n faci un abús que vagi en clar perjudici dels vianants i la seva seguretat.

Apostem també perquè es contempli un retorn social dels establiments per aquesta cessió d'espai públic, que permeti, entre d’altres, l'adequació dels locals comercials a la legislació vigent en matèria d'accessibilitat.

En quant a la mobilitat, cal garantir la mobilitat de tothom respectant la seva diversitat, necessitats i preferences. No pot haver una unica solució vàlida per a tothom, perque no tots som iguals. Les persones som diverses i tenim dret a ser-ho. Per tant, no es poden donar respostes homogeneas que serveixin per a tots. Ha d'haver alternatives atenent aquestes diversitats.

En aquest sentit, el vehicle privat és el mitjà de transport més utilitzat per les persones amb diversitat funcional perque és el que els hi ofereix més sguretat, segons dades proporcionades per l'Observatori de la Discapcitat Física (ODF).

Punten que és responsabilitat de l’administració pública la de preveure i evitar conflictes de convivència i d'exclusió per la vulneració del dret a l'accessibilitat universal i a la mobilitat de tots els ciutadans, i molt especialment aquells que es troben en risc d'exclusió, com ara les persones grans amb mobilitat reduïda i les persones amb diversitat funcional. Garantir la seva participació en tots els àmbits de la comunitat és un dret recollit per la Convenció de la ONU pels drets de les persones amb diversitat funcional, la qual va ser ratificada simbòlicament per tots els grups municipals de Badalona.

Valora
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2020 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid