"La nostre obligació com estudiants de pedagogia, educació social, treball social, formació del professorat, psicologia i comunicació audiovisual és la de lluitar per aconseguir processos polítics i pedagògics que garanteixin l'emancipació i l'autoorganització social", manifesten els estudiants, que demanen la dimissió del rector de la UB, Dídac Ramírez.
Segons diuen, cada dia és més evident "el fracàs d’aquest sistema
representatiu controlat per les elits que anteposen el desenvolupament
i els interessos econòmics a un desenvolupament humà, sostenible i
harmònic".
Aquest fracàs el veuen reflectit en els següents punts:
ØEl referèndum del 2009 que proposava la moratòria del espai europeu
d’educació superior va obtenir la major participació estudiantil de
tota la història de la UB obtenint un SI a la moratòria amb un 93% del
suport estudiantil. Pocs dies després del referèndum, el claustre (de
manera irregular) va fer cas omís als estudiants/es.
ØLa dimissió de quatre vicerectores i vicerectors de la UB, que
reflexen la falta de transparència i d’informació a la que ens veiem
sotmesos la major part de la comunitat universitària.
Ø La violència amb la que es va procedir al desallotjament del edifici
històric de la UB i les posteriors cargues policials indiscriminades
del passat 18 de març del 2009.
Ø La falta d’un diàleg real entre els membres de la comunitat universtirària.
Per tot això demanen la dimissió de Dídac Ramírez i anuncien
mobilitzacions "per modificar l’estructura i la funció universitària
generant un lloc per que l’estudiant pugui crear, generar i
experimentar metodologies educatives". Aquest lloc serà un espai
autogestionat i participatiu que voldrà funcionar al marge de les
dinàmiques representatives, on la comunitat estudiantil pugui tenir un
lloc propi per exercir el pensament crític sense les interferències del
sistema i la política universitària.
Els principals punts en que es basa aquest projecte són:
Ø Fomentar un nou paradigma educatiu crític com a eina cap al canvi
social, enfront al paradigma educatiu actual basat en el model
autoritari.
Ø Apropar la realitat social als/les estudiants de les facultats del
Campus Mundet: Pedagogia, Psicologia i Formació del Professorat i als
altres estudis que s’imparteixen en el Campus.
Ø Crear espais de trobada, experimentació i investigació entre els/les estudiants de les diferents carreres.
Ø Aconseguir una universitat crítica i oberta al context social i no empresarial (barris, organitzacions socials, etc...)
En aquest espai real, obert i visible, hi duran a terme el projecte
“Laboratori” que allotjarà una biblioteca pròpia, activitats com
cine-fòrums, xerrades, col·loquis literaris, assemblees per a
l’autogestió del projecte, etc... A la vegada, aquest espai es
complementarà amb l’espai virtual educatiu (campus virtual MOODLE) que
ja és visible a la pàgina web.
Aquest manifest desitja unir esforços i idees per que "la nostra veu pugui ser escoltada de manera directa i clara, i pugui ser transmesa amb la major objectivitat i justícia possible a la nostre comunitat universitària i a la societat en general".