Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
1640 Les tropes espanyoles de Felip IV destrueixen Santa Coloma de Farners

Les tropes espanyoles de Felip IV destrueixen Santa Coloma de Farners (Guerra dels Segadors)

14/05/1640 Tal dia com avui

El 14 de maig de 1640  Les tropes espanyoles de Felip IV destrueixen Santa Coloma de Farners (Guerra dels Segadors) en venjança per la mort de l'aguatzir Montrodon.

El 1640 fou un any decisiu i de greus conseqüències en produir-se sobretot a partir del mes de maig, un alçament generalitzat de tota la població del principat de Catalunya, i de zones frontereres dels regnes d’Aragó i de Valencià, contra la mobilització dels terços de l’exercit reial i la pretensió que fossin allotjats dins les poblacions. Algunes es negaren a obrir les portes i allotjar els soldats, com Sant Feliu de Pallerols, o Santa Coloma de Farners, on fou enviat l’algutzir Monrodon, una figura coneguda per tot el Principat, un tipus violent i arrogant i amb airaments d'embriac, per dur a terme la instal·lació dels soldats; en la resisténcia dels vilatans l’algutzir Monrodon, segons una de les referències, el 30 d'abril, s'aïrà contra un habitant de Santa Coloma, tragué la pistola i disparà.

La gent va amotinar-se, Monrodon es va refugiar a l'hostal, que va ser incendiat per la multitut i van morir en l'incendi ell i els seus servents menys un. L'endemà 1 de maig, en assabentar-se'n de la situació els terços, que estaven allotjats a Les Mallorquines i a Riudarenes, van decidir de retirar-se, però abans van calar foc a la vila i a l'església de Riudarenes on els vilatans habien emmagatzemat les seves provisions.

Dies després les tropes espanyoles van destruir Santa Coloma de Farners. Aquest passatge històric ha romàs viu a la memòria gràcies a la versió antiga d'Els Segadors. El romanç patriòtic fa referències a la destrucció de Santa Coloma com aquestes:

Contra tots els catalans,

ja veieu quina n'han feta:

seguiren viles i llocs fins

al lloc de Riu d'Arenes;

n'han cremat un sagrat lloc,

que Santa Coloma es deia;

cremen albes i casulles,

i caporals i patenes,

i el Santíssim Sagrament,

alabat sia per sempre...

Rànquings
  1. Catalunya Nord commemorarà la Diada el 8 de novembre amb novetats
  2. Recollida de signatures per la retirada d'una denúncia en una protesta antimonàrquica a Montserrat
  3. Commemoració de la Diada de Catalunya Nord a Perpinyà
  4. Els docents de Catalunya obren un nou cicle de mobilització i convoquen una manifestació el 15 de novembre
  5. Publiquen el llibre de Robert Surroca "Tot mirant enrere. Històries de la clandestinitat"
  6. Homenatge a Joan Rocamora i presentació dels llibres "Escrits en llibertat" i "Joan Rocamora, un retrat calidoscòpic"
  7. Es confirma la presència de compostos cancerígens al Camp de Tarragona i exigeixen al Govern una regulació immediata
  8. A judici agents de la Policia Nacional espanyola de Terrassa
  9. La pressió veïnal força la suspensió del Ple de Sant Just Desvern per la negativa de l’alcalde a posicionar-se sobre la violència policial
  10. Neix el primer Correllengua Agermanat: una flama per a reivindicar la llengua i el territori
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid