Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
1640- Els terços de Felipe de Guevara i de Juan de Arce arribaven a Girona, després d’una complicada marxa des d’Amer, pel camí foren atacats en diverses ocasions pels revoltats

Els terços de Felipe de Guevara i de Juan de Arce arribaven a Girona, després d’una complicada marxa des d’Amer, pel camí foren atacats en diverses ocasions pels revoltats

11/05/1640 Tal dia com avui
Tal dia com avui, l’11 de maig de 1640, els terços de Felipe de Guevara i de Juan de Arce arribaven a Girona, després d’una complicada marxa des d’Amer, pel camí foren atacats en diverses ocasions pels revoltats.

El mestre de tinent de camp general Diego de Berrio escrivia al virrei:

“Exmo. Sr. -El tercio de Juan de Arce i don Felipe de Guevara an llegado, i el del conde Tirconel (Tyrconnell), que por su seguridad le enbié a llamar para que se incoporara con los demas, á Juan de Arce: di la carta de V.E. i le informé de todo lo que V.E. me manda, en gobernar esto se esqusa, i da quenta á V.E. por las causas que lo hace: Leonardo quida de los tres tercios de Aguilar, Tutavila i el suio como manda V.E. El conde Tirconel cuida del suio i se proqura estar con conformidad, i qualquier cosa que se hace es con conformidad de todos, teniendola mui grande con el gobernador: io procuro con muchas beras se conserbe esto, i nostante será de menester V.E. disponga quien gobierne toda la infanteria: á don Leonardo ni al conde de Tirconel no he dicho nada de estar a orden de Juan de Arce, como no acepto el gobierno; ni los hablare en este particular asta su tiempo. El gobernador i don Leonardo dan quenta a V.E. del estado de las cosas, a ellos me remito: a don Juan de Arellano di la carta de V.E. i responde estará á orden de don Leonardo de Moles como V.E. manda: los seis quintales de balas de mosquete que V.E. imbió no han llegado: de lo que fuere sucediendo dare quenta á V.E. para que mande lo que fuere servido. Guarde Dios á V.E. muchos años como deseo i es menester de Girona 11 Maio 1640 – Don Diego de Berrio”. ACA, lligall de cartes originals de 1640, MHE vol. XX pàg. 387.

Els terços encarregats de l’expedició de castig a Santa Coloma de Farners ja eren tots a Girona, les ordres del virrei eren de posar-se sota el comandament del mestre de camp més veterà, Juan de Arce, i marxar tots junts cap a Santa Coloma de Farners, aquests terços units passarien dels 4500 homes, d’aquesta manera els revoltats no s’atrevirien a atacar-los.

A la carta del virrei que li entregava Diego de Berrio a Juan de Arce li diu que “…lo que importa ahora es ir á castigar el lugar de Sta. Coloma derribando las casas, que tiene orden el Governador…” mentre arriba la resposta del rei “… á quien tengo escrito que convendria hechar todo el lugar por tierra y que el ejercito se aloje junto, para que no nos vuelva a suceder otro tanto…”. També l’informa que els terços estaran sota les seves ordres.

Aquest mateix dia, el virrei, escrivia al rei explicant-li la situació i les ordres que havia donat: “…al Governador don Ramon de Calders he respondido que en todo caso vaya a Sta. Coloma de Farners, y haga derribar veinte casas de los que fueren mas culpados, y no pudiendose averiguar quienes lo han sido, se derriben de los mas principales que se hubieren ausentado, que con esto ya se dan por culpados…” insistia: “… que V.M. se sirba de mandar si se ha de hechar toda la villa por tierra, pues la demostración es tan precisa para la autoridad de la justica y terror de los que tienen perdido el respeto con tanto atrevimiento y desverguenza…”.

Juan de Arce, Leonardo de Moles i el comte de Tyrconnell escrivien una carta al virrei acceptant les seves ordres, li comunicaven que marxarien cap a Santa Coloma el dia 13, els terços s’haurien d’allotjar una nit a Sta. Coloma i que “… se servira V.E. decirnos a lo que avemos de ir alla, si no es por derribarlas todas, pues todos estan culpados…”

(Text i imatge extrets de Lasega1640.cat)

Valora
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2024 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid