Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Els feixos de llenya al cim del Canigó per regenerar un altre any la Flama

L'escriptor Joan Francesc Mira ha redactat el missatge sota el títol Sant Joan, la flama: llengua i llibres, on reivindica la llengua com a una eina que defineix la nació

Aquest cap de setmana passat va celebrar-se l'Aplec del Canigó, trobada on excursionistes d'arreu dels Països Catalans pugen el Canigó el cap de setmana anterior a la Festa de Sant Joan per a dipositar-hi els feixos de llenya amb els que s'encendrà, al punt de la mitjanit de 22 de juny ,amb la flama que s'haurà portat des del Castellet. (veure també Festes.org)

18/06/2009 17:14 Cultura

Amb la flama d’aquesta foguera s’encendran les  d'arreu de la nació. Un llantió la recollirà i tornarà de nou al Castellet perquè cremi tot l’any fins al proper 22 de juny. Es calcula que amb la Flama del Canigó s'encendran més de trenta mil fogueres.  

Centenars de persones acudirien al Canigó al llarg del passat 13 i 14 de juny, on amb el camp base al Refugi de Cortalets, anaren fent el cim per a deixar-hi feixos de llenya de les seves respectives comarques. Tot i les restes de neu, l'ascensió va poder fer-se sense cap tipus de problema, així com l'acampada als voltants del refugi durant la nit de Sant Joan.

Enguany, la convocatòria s'ha avançat una setmana al calendari habitual, degut a la trobada esportiva d'aquest proper cap de setmana que reunirà a Barcelona l'equip de rugby XIII dels Dragons de Perpinyà, i que serà també el debut de la selecció catalana de rugby XIII en un partit d'exhibició.

L'origen de la Flama del Canigó
La Flama del Canigó és el foc amb el que s'encenen bona part de les fogueres de la nit de Sant Joan d'arreu del país. La flama és tot l'any a la cuina del Museu de la Casa Pairal o Castellet de Perpinyà. Cada any el 23 de juny el foc surt del Castellet per encendre una foguera que es fa al cim de la muntanya del Canigó i des d'allà repartir-lo per totes les terres catalanes.

La idea va néixer a la Catalunya Nord, l’any 1955, de la mà de Francesc Pujades, un vilatà d'Artés de Tec (el Vallespir) que inspirat pel poema de Verdaguer "Canigó" va tenir la iniciativa d'encendre el primer foc des del cim del Canigó (2.784 metres). El costum encendre les fogueres de Sant Joan amb la flama del foc que s'encenia al Canigó es va popularitzar molt a la Catalunya Nord, gràcies a Tradicions i Costums i el Cercle de Joves de Perpinyà, dues entitats que promocionaren la celebració.

L'any 1966 la iniciativa va travessar, clandestinament, la frontera entre l'estat francès i l'espanyol i va començar a estendre's pel Principat. Des d'aleshores s'ha anat estenent a tots els territoris del país fins al punt que avui són poques les ciutats i barris que no encenen la seva foguera amb la Flama del Canigó.

 

Rànquings
  1. La campanya per convertir Via Laietana 43 en un espai de memòria compleix cinc anys de mobilitzacions
  2. Neix 'Ràfec', una nova revista d'història social i cultural des de la perspectiva materialista
  3. Josep Termes rebutja identificar nacionalisme i burgesia en una entrevista a Canigó de 1975
  4. Violacions greus de drets fonamentals de la policia contra els 600 cantaires
  5. Sis mesos després, el cas de les Festes de Tardor torna al carrer: nova concentració per exigir responsabilitats polítiques
  6. Poble Lliure i La Forja rebutgen un front d'esquerres amb ERC, els Comuns i la CUP i aposten per reforçar l'independentisme rupturista
  7. 13 anys sense en Toni Lecha
  8. Cinquanta anys després de la mort de mossèn Armengou, Reeixida, l’Ajuntament de Berga, el Casal Panxo i l’ANC homenatjaran la seva figura
  9. «El número de clients que té “la Caixa” a Catalunya és minso en relació al de l’estat espanyol»
  10. Vic acull la cinquena presentació de "La revolució pendent" amb una exposició sobre la memòria combativa i la confrontació
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid