Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Patrimoni històric
Nou anys d’inacció institucional amb la Casa Vallmanya de Francesc Macià

La casa continua degradant-se mentre les institucions miren cap a una altra banda.

26/12/2025 Història

Nou anys després de les primeres gestions institucionals i de la jornada de descoberta impulsada pel  Centre d'Estudis Comarcals del Segrià (CECS), així com després de sis convocatòries nadalenques de protesta, la situació de Casa Vallmanya, vinculada al president Francesc Macià, continua completament encallada. Les entitats denuncien “mentides i enganys” per part de les administracions i un abandonament deliberat del patrimoni històric situat fora de l’àrea metropolitana de Barcelona.

Aquest 25 de desembre, coincidint amb el 92è aniversari de la mort del president Macià, la plataforma Salvem Cal Macià – Casa Vallmanya s’ha tornat a concentrar davant la masia del terme municipal d’Alcarràs sota un lema contundent: “9 anys d’enganys i mentides després: 28 M€ per reformar el Palau de Pedralbes, 0 € per salvar Cal Macià”.

La xifra que centra la denúncia no ha passat desapercebuda. Mentre les administracions han destinat 28 milions d’euros a la reforma del Palau de Pedralbes, no s’ha invertit ni un sol euro en la preservació de la casa on Macià estiuejava i passava temporades, malgrat el seu valor històric, arquitectònic i nacional.

Segons la plataforma, aquest desequilibri evidencia que “per al Govern de la Generalitat, el patrimoni arquitectònic, històric i nacional no existeix si està situat més enllà de la Panadella”, fet que comporta “un tractament de segona o tercera categoria” per als béns patrimonials fora de l’àrea d’influència de Barcelona.

L’any passat, les administracions —la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Lleida i l’Ajuntament d’Alcarràs— van signar un acord per destinar prop de 920.000 euros a la compra i restauració de la finca, incloent-hi la seva incorporació a la Xarxa d’Espais de Memòria Democràtica. Tanmateix, l’acord fa dos anys que no es compleix.

El principal escull és la compra de l’immoble. El propietari privat en demana actualment uns 250.000 euros, més del doble del preu previst inicialment. L’Ajuntament d’Alcarràs assegura que no pot assumir aquest cost i manté sobre la taula l’opció de l’expropiació, un procediment que podria allargar-se fins a tres anys.

Des de la plataforma Salvem Casa Vallmanya reclamen que el procés d’expropiació s’activi immediatament com a mesura de pressió. El seu portaveu, Ferran Dalmau, defensa que “obrir el procés pot fer que el propietari entri en raó” i evitar que l’edifici continuï degradant-se.

Les entitats alerten que la Casa Vallmanya es troba en un estat molt avançat de deteriorament i consideren urgent una actuació administrativa efectiva. En aquest sentit, han anunciat que reactivaran les mobilitzacions i que mantindran la pressió institucional fins que es garanteixi la recuperació i dignificació d’un espai clau de la memòria republicana i nacional del país.

Valora
Rànquings
  1. La llengua com a motiu de sanció: Josep Costa denuncia una actuació abusiva de la Guàrdia Civil
  2. 14 anys que ens va deixar Josep de Calassanç Serra "Cala"
  3. La dignitat no entén de competències
  4. L’Ajuntament de Sabadell ignora més de 300 denúncies presentades contra establiments comercials
  5. 40è Aniversari de la mort de l'independentista i comunista Quim Sànchez
  6. Manifestació multitudinària a València "Pel dret a l’habitatge, ara!"
  7. Les Marxes de Torxes reclamen l’amnistia per a Dolores López Resina, Pablo Hasel i la resta de represaliats polítics
  8. Poble Lliure llança la proposta d’aplegar les forces de l’independentisme d’esquerres
  9. La Plataforma 31D crida a la mobilització pel dret a decidir
  10. El Parlament aprova mesures per garantir la participació ciutadana i municipal en el nou model energètic
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid