Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Residus
Ecologistes en Acció de Catalunya demana a la Generalitat enfocar-se cap a la recuperació de materials i el decreixement, més que en l’extracció de nous recursos

La Setmana Europea de la Prevenció de Residus, que se celebra entre el 22 i el 30 de novembre, està dedicada enguany precisamentals Residus d’Aparells Elèctrics i Electrònics.

22/11/2025 Territori

L’entitat ecologista catalana està d’acord amb el Govern que hem de caminar cap a l’autosuficiència en terres rares i minerals estratègics però, alhora, profundament en desacord en aconseguir-la mitjançant el fort impacte ambiental que suposaria omplir el país d’explotacions mineres.

Aprofitant que la Setmana Europea de la Prevenció de Residus està dedicada enguany als Residus d’Aparells Elèctrics i Electrònics (RAEEs), Ecologistes en Acció recorden que la via per una autosostenibilitat en matèries primeres, en aquest sector i en d’altres, ha de combinar les actuacions següents:

  • Reducció significativa del seu consum, incidint en l’allargament de la vida útil dels aparells, amb l’eliminació de l’obsolescència programada -ja sigui de la mateixa durada física dels objectes com del software-, i també en mesures de reducció del consumisme creixent en productes electrònics (mòbils, portàtils…). En aquest sentit, legislar per a pressionar els fabricants en la producció de productes homogenis a tota la UE amb una estructura modular que permeti aprofitar part de l’aparell encara que s’espatlli un component.
  • Garantir el dret a la reparació en les diferents tipologies de RAEEs.
  • Recuperació integral dels materials dels aparells que deixen d’estar en servei. Per aconseguir-ho, caldrà augmentar significativament la xifra actual de recollida selectiva d’aparells (40% respecte dels que s’han posat al mercat segons l’Agència de Residus de Catalunya -dades de 2021-) i separar i enviar a reciclar com més materials millor.
  • Minimització de l’exportació dels RAEEs, per evitar un impacte que ja és inassumible en el transport i que pot acabar amb recursos sense aprofitar i/o contaminant els ecosistemes de països del Sud global. En paral·lel, cal fomentar l’existència d’un teixit industrial propi que pugui reciclar a Catalunya tots els tipus de materials que componen els aparells que ja no es fan servir.
  • Engegar la mineria urbana i d’abocador. D’una banda, la recuperació de recursos a les deixalles actuals mitjançant feines de triatge exhaustiu (amb especial incidència en el contenidor gris), i de l’altra, del que es pugui extreure als antics abocadors, com ara el de Vacamorta (Baix Empordà).
  • Implantació a les administracions de programes amb software lliure de patents o llicències per evitar canvis de maquinari.
Valora
Rànquings
  1. Gràcia Llibertat commemora nou anys de concentracions independentistes amb el record de Pepa Arenós
  2. La vaga general de l'11 de novembre pren força amb una seixantena de comitès actius arreu de Catalunya
  3. Cent concentracions davant de Via Laietana 43 per exigir la fi dels usos policials i recuperar la memòria de la repressió
  4. La reivindicació de memòria a Via Laietana 43 arriba a la concentració número 100
  5. L'Institut d'Estudis Catalans acull una jornada sobre les reclusions femenines i les presons de dones
  6. Àlex Romaguera: «La Transició també s'ha legitimat silenciant les víctimes de la repressió de l'estat espanyol»
  7. Ecologistes en Acció alerta del risc d’allargar la vida de les nuclears catalanes, 37 anys després de l’accident de Vandellòs I
  8. València tornarà a exigir responsabilitats per la DANA dos anys després de la tragèdia
  9. La Intersindical convoca la vaga general de l'11-N per denunciar l'empobriment de la classe treballadora i reclamar sobirania
  10. L'Aplec del Puig reivindica la sobirania del País Valencià per defensar la llengua, la terra i els drets socials
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid