Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
L’avançament del curs escolar: L’altra cara de la moneda

Som a finals de maig i per tant moment de planificació i organització per al proper curs que ja treu el nas a la cantonada.

L’avançament del curs 2022/2023, quatre dies a primària i dos a secundària, va fer córrer rius de tinta i hores de tertúlia, que només analitzaven el titular.

Però la notícia contenia més ingredients. Durant tot el mes de setembre a Primària només es farà classe al matí, hi haurà servei de menjador opcional i activitats de lleure a la tarda universals que seran  finançades pel departament d’Educació. 

Des de la logística familiar no hi ha canvis, els nens i nenes faran el mateix horari. Però, a nivell educatiu tot canvia ja que és un petit tastet per introduir l’educació no formal en els centres educatius com fan la majoria dels països desenvolupats.

Ara bé, es vol implementar sense planificar i ja comencen a aflorar les dificultats i les incerteses.

  • Les empreses de lleure no garanteixen que puguin atendre l’alumnat amb necessitats educatives especials. La universalitat promesa està en risc. L’alumnat i famílies més vulnerables són els qui en patiran les conseqüències.
  • Les activitats de lleure enteses com a educació no formal tenen una ràtio de 1/18, mentre que l’educació formal anomenada lectiva oscil·la entre 1/20 i 1/30 en funció de les edats.  Són dades ben curioses!

El DECRET 102/2010 de 3 d’agost d’autonomia dels centres educatius dóna molt poder en la presa de decisions a les direccions dels centres. Per tant és completament lògic que la supervisió de les tardes del mes de setembre quedi en les seves mans.

Aquest decret està aconseguint que hi hagi tants projectes educatius de centre i estils de direcció com centres tenim en el territori. Per tant, podem inferir que i haurà centres on la supervisió de les activitats de lleure les duran a terme membres de l’equip directiu i en altres casos mestres novells en el centre que encara no han fet el procés d’adaptació en el seu nou lloc de treball.

Escoltem també diferents formes de gestió per part de les direccions dels centres per abordar les tardes del mes de setembre i que incrementen el desconcert, però ens agradi o no, les diferents propostes són legals, l’esmentat decret les empara.

Aquest petit experiment no dissenyat amb rigor d’educació formal matinal i educació no formal a la tarda i que ens acosta als models d’èxit dels països desenvolupats i competitius corre el risc que vagi pel pedregar.

Per tant, costa de creure que aquest desgavell sigui fruit de la improvisació. Podria ser que s’estigués preparant el terreny per retornar a l’horari lectiu de matí i tarda a l’ESO?

 

Rosa Brucart Prat, Educadora Social i Psicopedagoga especialista en Orientació Educativa i Atenció a la Diversitat

Valora
Rànquings
  1. Alhora i la CUP
  2. L'empresari gironí Josep Campmajó s'exilia arran del cas Tsunami
  3. Sant Jordi era guerrer...
  4. Acte antirepressiu de la Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines (CACG)
  5. La “proposició de llei per la qual es regula la llibertat educativa”, del PP i VOX, empeny cap a la irlandització del valencià
  6. Agustí Barrera: "...el seu legalisme burocràtic no els va permetre entendre que una declaració d’independència és un acte revolucionari"
  7. Ortésia Cabrera serà la cap de llista de les Terres de l'Ebre per la CUP
  8. La CUP–Defensem la Terra presenta la llista per les eleccions del 12 de maig per la demarcació de Girona, afirmant que surten a guanyar
  9. «Saps què? Que llegint aquest tros de diari...»
  10. Sergi Saladié encapçala la llista electoral de la CUP pel Camp i les Terres de l'Ebre
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2024 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid