Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Urbanisme tàctic: una oportunitat d’avançar cap a l’urbanisme popular

Recentment s'ha generat un intens debat al voltant de l'urbanisme tàctic, que ha guanyat impuls en diverses ciutats catalanes a causa de la crisi del Covid-19. La necessitat de guanyar espai per facilitar que els vianants mantinguin la distància de seguretat, ha propiciat tot un seguit de mesures urbanístiques d'urgència: talls del trànsit en alguns carrers, zones de pas per a vianants pintades sobre l'asfalt, tanques que delimiten l'espai que poden ocupar les terrasses, no sobre la vorera, sinó on abans hi havia places d'aparcament, jocs infantils pintats a terra.

Com sempre que es planteja alguna cosa que pot suposar un canvi de model les crítiques han estat diverses, algunes molt raonables (si es limita la circulació amb vehicle privat, cal garantir un transport públic digne) i altres que sonen més a excusa o a por al canvi (els carrers s’han pintat amb colors estridents i trenquen l’estètica del barri/ciutat).

També és una oportunitat per combatre l'especulació i racionalitzar les inversions públiques. Les proves temporals que ens permet fer l'urbanisme tàctic amb un cost econòmic molt reduït, possibiliten veure quines mesures són més adequades: si aquell carrer es pot convertir en zona per a vianants, o si aquell espai és adequat per a fer-hi una zona de jocs o una zona de socialització i descans, fent l'obra definitiva només en els casos que es verifiqui una necessitat real.

Al Vendrell, els camins escolars, dels que se’n parla des de fa anys sense que s’hagin acabat de concretar, podrien ser una realitat en un període curt de temps, incorporant senyalització i elements de protecció temporals. De la mateixa manera, podríem convertir en zona per a vianants els carrers de les Quatre Fonts i Cristina Baixa, a l’espera de les obres definitives. En general, una aposta per l’urbanisme tàctic permetria explorar maneres innovadores d’incrementar l’espai per a vianants, transport públic i altres mitjans de transport sostenible.

Cal avançar cap a una reforma de l’espai públic amb mirada popular, on la vida i les necessitats dels veïns se situïn al centre de la planificació. Cal fer-ho trencant els murs que encara existeixen entre el disseny de l’espai públic i la participació ciutadana, i cal fer- ho especialment a les ciutats petites i mitjanes com la nostra, que seran les protagonistes del creixement de la població urbana durant les pròximes dècades.

Josep Mañé Chaparro, regidor de Som Poble-ERC, membre de l’Assemblea Permanent de Som Poble i militant de la CUP del Vendrell.

Valora
Rànquings
  1. Elena Gual reivindica un independentisme disposat a desobeir fins al final
  2. La CUP crida a mobilitzar-se dissabte a Barcelona contra Save Europe Act i la xenofòbia
  3. La IV Trobada de Dones dels Països Catalans debatrà a Prada sobre feminisme i construcció nacional
  4. Poble Lliure i La Forja organitzen dos actes a Arbúcies i Girona amb motiu de la Diada
  5. Els eufemismes de l’explotació reproductiva
  6. «La regió on la cultura pot ser una arma»: France 24 posa la mirada sobre l’independentisme després de l’1-O
  7. L’Assemblea Sobiranista reclama expulsar Aena dels aeroports de les Illes
  8. La 58a Universitat Catalana d’Estiu obre a Prada mirant al futur dels Països Catalans
  9. La vaga continua tancant biblioteques de Barcelona davant el silenci de l’Ajuntament
  10. L’ANC se suma a la concentració del 17-A per exigir la veritat sobre els atemptats
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid