Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Semblar català
21/02/2020 Hemeroteca
Un noi nascut a la falda del Montseny m’explicava que, fent de cambrer per guanyar quatre peles durant la seva època d’estudiant, molts clients se li adreçaven en castellà, cridant i utilitzant els verbs en infinitiu. “Tú poder traer más pan?!” Com els indis de les pel·lícules de cowboys d’abans, vaja. El secret d’aquest comportament grotesc era el seu color de pell, mulat, perquè el seu pare provenia d’un país africà. Molts dels comensals creien que la seva aparença física el feia incapaç d’entendre la que és la seva llengua materna, el català, i el pressuposaven un negat a l’hora de conjugar els verbs correctament. De tal manera és com feien un ridícul estrepitós i es volien fondre quan els tornava contesta. És a aquesta conducta, un còctel entre racisme i acomplexament, a la que es referia l’alcaldessa de Vic i diputada de Junts per Catalunya, Anna Erra, aquest dimecres al Parlament quan es dirigia a la consellera de Cultura per preguntar-li sobre la campanya institucional anomenada No em canviïs la llengua. Diversos dels grups de l’oposició, els de les manifestacions de bandera d’Espanya i bons amants de la cridòria, ja anaven poc predisposats a entendre-ho, però és cert que el llenguatge emprat per defensar-ho tampoc hi ajudava gaire. Parlar de persones que “pel seu aspecte físic [...] no semblen catalanes” porta implícita la idea que els catalans tenim una fatxa concreta, quan cada cop és menys evident que sigui així. Les societats occidentals, algunes d’elles amb molts anys d’antelació a la nostra, han tendit a diversificar les tonalitats de la pell. Penso en els Estats Units, ja que m’enxampa aquesta polèmica pocs dies després d’haver passat per Nova York, i no sabria dir-vos quina fesomia tenen els nord-americans. Possiblement és a les escoles on, ara mateix, menys s’entén això de “semblar català”, i a mesura que vagin passant els anys aquest prejudici anirà esdevenint més anacrònic i estrambòtic.
Valora
Rànquings
  1. Girona acollirà una jornada de Dones dels Països Catalans per teixir xarxa i analitzar la situació de la llengua
  2. La CUP organitza a Sant Pol de Mar una jornada sobre llengua, construcció i alliberament nacional
  3. Països Catalans, la mata de jonc resisteix
  4. L’Ateneu Barcelonès acollirà un debat sobre la proposta “3 repúbliques, 1 confederació” amb Antoni Infante
  5. El Correllengua 2026 homenatjarà Josep Maria Espinàs en l'acte d'inici de la campanya al Palau Robert
  6. Pobles i nacions davant el despotisme imperial
  7. La Flama arriba a l’Alguer i culmina el pas del Correllengua per les terres del “bon dia”
  8. El SEPC convoca vaga estudiantil el 26 de maig a universitats i secundària dels Països Catalans
  9. Reeixida organitza un acte el proper divendres a Girona
  10. El primer Correllengua Agermanat mobilitza més de 180.000 persones arreu dels Països Catalans
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid