Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Drets Humans
La CUP lamenta que Garzón encara no hagi estat jutjat per tortures

La formació recorda les acusacions de la trentena d'independentistes encausats el 92 durant l'Operació Garzón

19/01/2012 Política
"Si en un país normal i democràticament avançat Manuel Fraga no hagués mort en la més absoluta impunitat i hagués hagut de respondre dels seus crims, en el mateix país i en la mateixa democràcia, Baltasar Garzón hauria estat jutjat i condemnat per encobrir tortures". Això és el que avui ha manifestat Marc Sallas, membre del Secretariat Nacional de la Candidatura d'Unitat Popular (CUP), per valorar l'inici del judici per prevaricació que el magistrat de l'Audiència Nacional afronta aquest dies i que l'ha situat de nou en l'epicentre de l'atenció mediàtica.

Sallas ha volgut recordar així les acusacions que van fer públiques la trentena d'independentistes encausats i represaliats l'any 1992 en la que es coneix com a Operació Garzón, dirigida pel jutge ara caigut en desgràcia, a qui acusaven públicament de ser coneixedor de les tortures que van patir els detinguts en la macrooperació que havia d'assegurar la pau olímpica, en el seu pas per les clavegueres de l'Estat. Garzón, tot i els evidents signes de tortura que presentaven els inculpats, i malgrat ser conscient de la gravetat dels fets i de l'actuació salvatge de la guàrdia civil, va ignorar-les del tot, denuncia la candidatura.

Condemna del Tribunal Europeu dels Drets Humans

Anys després, el novembre de 2004, el Tribunal Europeu dels Drets Humans va fer pública la sentència que obligava l'estat espanyol a indemnitzar cadascun dels denunciants i a pagar els costos generats pel procés legal, a causa de les pròpies tortures i de la no investigació de les denúncies de tortures fetes pels detinguts, a qui els donava la raó en els motius de la seva denúncia.

L'abril de l'any passat, arran de la imputació per prevaricació al jutge Baltasar Garzón, 17 dels detinguts publicaren una carta als mitjans de comunicació on recordaven els fets i, tal i com la CUP fa públic ara, criticaven el tractament de víctima que es donava al magistrat després de ser imputat per prevaricació.

"Els repsonsables polítics i judicials gaudeixen d'impunitat"

La CUP, organització política on militen alguns dels independentistes encausats de l'any 92, considera que encara queda pendent a l'Estat espanyol l'eradicació de la pràctica de la tortura i de les lleis que la faciliten i considera urgent actuar "si no volem que els seus responsables polítics i judicials segueixin gaudint d'impunitat".

Per la formació, el processament de Garzón, havent de respondre per la seva passivitat davant dels centenars de persones torturades que han passat per davant seu, "seria el primer acte de justícia i reparació que pertocaria endegar en un estat democràtic i de dret". "Malauradament, però, sembla que aquesta no és una prioritat per a l'aparell judicial espanyol", lamenta.
Valora
Rànquings
  1. La Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines convoca una doble mobilització contra la visita reial a Sant Martí d’Empúries
  2. La Marxa de la Llibertat: "Cinquanta anys del primer gran acte de desobediència civil dels Països Catalans"
  3. Fa 8 anys de la mort d'Eva Serra i Puig, lluitadora independentista i historiadora
  4. Decidim! reivindica la llibertat nacional del País Valencià 319 anys després del Decret de Nova Planta
  5. "Canigó" va publicar fa cinquanta anys el primer gran relat de Carles Garcia Solé sobre la fugida de Segòvia
  6. El TSJC admet a tràmit la reclamació d'Ecologistes en Acció per dotar les Serres de Miralles-Queralt d'un Pla de Gestió
  7. Convocada una Assemblea Popular Municipalista per debatre el futur de Barcelona
  8. En el 36è aniversari de la mort de Manuel de Pedrolo: ara fa cinquanta anys criticava el centralisme dels partits socialistes espanyols i reivindicava la llibertat dels pobles
  9. Treballadors de les biblioteques convoquen una bicicletada per denunciar la despesa pública destinada al Tour de França
  10. Entitats de la Barceloneta reclamen que el Bloc Balboa es destini a habitatge veïnal i no al negoci turístic
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid