Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
1976 Mor Juan Gabriel Rodrigo en una manifestació, empaitat per la policia

1976 Mor Juan Gabriel Rodrigo, a Tarragona, quan fugia de la policia en la protesta pels assassinats de Vitòria un dia abans

06/03/1976 Tal dia com avui

Tal dia com avui de 1976 va morir en caure des d'un terrat Juan Gabriel Rodrigo, a Tarragona, quan fugia de la policia en la protesta pels assassinats de Vitòria un dia abans.

La mort de Juan Gabriel es va produir en el context d'una vaga espontània dels treballadors de la refineria, en solidaritat amb els treballadors de Vitòria, on el 3 de març hi van haver 5 morts a mans de la policia comanada per Manuel Fraga. En una assemblea a les obres de la Refineria els treballadors van decidir baixar a Tarragona en manifestació, objectiu gairebé impossible, ja que els cossos repressius van carregar abans de que aconseguissin arribar a la ciutat. Fruit d’aquesta dispersió es van portar a terme diferents salts dins la ciutat Tarragona, que van ser reprimits amb duresa.

Segons testimonis directes, Juan Gabriel Rodrigo Knafo es trobava al carrer Hospital, cantonada amb la Rambla Nova. Les persones que realitzaven la protesta van ser víctimes d’una càrrega policial, que en un part es va dissoldre en direcció Rambla Vella, mentre Juan Gabriel  es va dirigir direcció Rambla Nova i carrer Unió. Fugint de l’escomesa es refugià al número 7 del carrer Unió, amb la mala sort de ser perseguit per 2 policies. L’única cosa que se sap és que en aquella escala van entrar-hi tres persones i en van baixar dues; Juan Gabriel "va caure" des de dalt del terrat. Encara avui no es té clar si  li van disparar un tret, una pilota de goma o senzillament el van tirar de dalt a baix.

Juan Gabriel Rodrigo Knafo era un jove de 19 anys fill de un exiliat polític. Treballava en la construcció de la Refineria amb l’empresa Duro Felguera.

El procés judicial per tal d’aclarir els fets, identificar els policies responsables de la mort de Juan Gabriel i condemnar-los, va seguir la mateixa línia d’obscurantisme que la majoria de fets similars a l’època. El procés el va iniciar l’advocat Rafael Nadal Company, però es va trobar amb moltes dificultats per accedir tant als arxius policials com als de l’Hospital Santa Tecla.

Per això els familiars i amics, emparant-se en la Llei de Memòria Històrica (art. 10) que reconeix com a persones mortes en defensa de la democràcia (des de 1-1-1968 a 6-10-1977), encara avui reclamen justícia i reparació per aquest cas.

Rànquings
  1. Arran impulsa 65 comitès juvenils arreu dels Països Catalans per preparar la vaga general
  2. La vaga general de l'11 de novembre pren força amb una seixantena de comitès actius arreu de Catalunya
  3. 86 anys després de l'afusellament de Lluís Companys, continua pendent la reparació institucional de l'estat espanyol
  4. Els conductors dels autobusos de Girona anuncien que no faran els serveis especials de Fires per la manca de vehicles
  5. La reivindicació de memòria a Via Laietana 43 arriba a la concentració número 100
  6. Ecologistes en Acció alerta del risc d’allargar la vida de les nuclears catalanes, 37 anys després de l’accident de Vandellòs I
  7. Cent concentracions davant de Via Laietana 43 per exigir la fi dels usos policials i recuperar la memòria de la repressió
  8. La catalanofòbia continua afeblint l'ús social del català i obliga a repensar les polítiques de normalització lingüística
  9. La crisi crònica de l'estat espanyol i unes eleccions que no resoldran res
  10. «Enigma», un documental sobre la resistència de les nacions sense estat, inicia una campanya de micromecenatge
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid