Del 13 de febrer al 10 de març de 2026, l’espai Anònims (C. Ricomà, 57 – Granollers) presenta l’exposició Los Orixás del Candomblé. En les pintures de Davi Rodríguez, una proposta artística que s’endinsa en l’univers simbòlic i espiritual del candomblé brasiler a través de la pintura.
La inauguració tindrà lloc divendres 13 de febrer a les 18 hores, amb la participació del curador de l’exposició, Floreal Cuadrado Madrona, que contextualitzarà l’obra i el rerefons cultural que inspira la mostra.
Un viatge a Bahia a través de l’art
La proposta neix d’una fascinació antiga per l’estat de Bahia, al Brasil, i per la seva cultura afrodescendent. Cuadrado recorda que als anys vuitanta, durant la seva etapa com a director artístic a les Éditions Hachette, va descobrir l’obra fotogràfica de Pierre Verger, el gran retratista de Bahia i estudiós del candomblé. Aquelles imatges, que captaven la “graciosa despreocupació” dels bahians, van despertar un interès que el conduiria, anys més tard, a viatjar-hi.
Durant una dècada, Cuadrado es va endinsar en lectures fonamentals com Bahia de tots els sants, de Jorge Amado, i El Candomblé de Bahia, de Roger Bastide, preparant un viatge que finalment es materialitzaria a principis dels anys 2000. Lluny de confirmar expectatives idealitzades, l’experiència esdevingué un autèntic xoc cultural: una trobada profunda amb una societat marcada per la memòria de l’esclavatge, però també per la tolerància, la benevolència i una espiritualitat viva.
Els orixàs, memòria i resistència
Les pintures de Davi Rodríguez recullen aquesta herència simbòlica. Els orixàs, divinitats d’origen ioruba arribades al Brasil a través de la diàspora africana, representen forces de la natura i principis humans universals. El candomblé, nascut de la resistència cultural dels esclaus africans, és avui una expressió fonamental de la identitat afrobrasilera.
Amb una mirada sensible i expressiva, Rodríguez trasllada al llenç aquesta dimensió espiritual, combinant tradició i reinterpretació contemporània. L’exposició convida el visitant a apropar-se a un univers religiós i cultural que forma part de la història atlàntica compartida entre Àfrica i Amèrica.