Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
7 de setembre del Dia Internacional de l’Aire Net
Urgeix transposar la nova directiva europea de qualitat de l’aire

Amb motiu de la celebració el 7 de setembre del Dia Internacional de l’Aire Net per un Cel Blau, la campanya Clean Cities España, de la qual forma part Ecologistes en Acció, llança un missatge clar a les Administracions: Espanya ha d’actuar amb urgència per a garantir el dret a respirar un aire net. Transposar la nova directiva europea de qualitat de l’aire i implementar protocols eficaços enfront de la contaminació a les ciutats són les dues demandes principals.

09/09/2025 Territori

L’organització subratlla la necessitat de transposar sense demora la nova directiva europea de qualitat de l’aire, aprovada pel Parlament Europeu a l’octubre del 2024. Aquesta normativa actualitza els límits legals per als principals contaminants atmosfèrics i els acosta a les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS).

Tant Clean Cities Espanya com Ecologistes en Acció destaquen els següents aspectes de la nova normativa europea:

  • Límits més estrictes per a contaminants com el diòxid de nitrogen (NO₂) i les partícules (PM2,5 i PM10).
  • Un enfocament més rigorós en la vigilància, comunicació i plans d’acció.
  • Més alta exigència a les autoritats locals i regionals per a prevenir i actuar davant episodis de contaminació.

“La nova directiva representa una oportunitat històrica per a reduir la càrrega de malaltia i transformar les nostres ciutats en entorns més segurs, saludables i sostenibles. Però els terminis són clars: encara que els estats membres disposen de dos anys per a la seva transposició, Espanya no pot permetre’s continuar respirant aire contaminat”, afirmen des de Clean Cities España.

L’estat espanyol, encara sense protocols eficaços

Les organitzacions ecologistes denuncien també l’absència generalitzada de plans eficaços per a episodis d’alta contaminació per part de comunitats autònomes i municipis, tal com han advertit organitzacions com a Ecologistes en Acció. En el cas de la ciutat de Madrid, per exemple, aquest estiu de 2025 s’han superat en diverses ocasions els nivells recomanats d’ozó troposfèric, sense que s’hagin activat restriccions al trànsit o mesures de protecció de la salut pública.

“Les comunitats autònomes tenen la responsabilitat legal de garantir la qualitat de l’aire i protegir la salut de la població. Els ajuntaments han de disposar de protocols d’actuació davant pics de contaminació, tal com exigeix la legislació nacional i europea. Avui dia, aquesta obligació s’està incomplint sistemàticament”, adverteixen.

Reivindicacions amb motiu del Dia Internacional de l’Aire Net per un Cel Blau

La campanya planteja les següents demandes:

  • Transposició immediata de la directiva europea, sense esgotar el termini d’octubre de 2026.
  • Implementació de plans regionals i municipals actualitzats i eficaços, amb mesures preventives i reactives davant pics de contaminació.
  • Reducció del trànsit contaminant i promoció de la mobilitat activa i neta.
  • Creació i enfortiment de Zones de Baixes Emissions ambicioses i eficaces.

Dades clau

  • La contaminació atmosfèrica va causar més de 30.000 morts prematures anuals a Espanya l’any 2022 segons l’Agència Europea de Medi Ambient.
  • En la majoria de les ciutats espanyoles, els nivells de NO₂, partícules i ozó superen els llindars de seguretat recomanats per l’OMS.
  • Segons dades oficials, més del 90% de la població urbana europea respira aire contaminat.
Valora
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid