Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Socarrats
315 anys de la crema de Xàtiva per les tropes de Felip V

L'extermini de Xàtiva és l'intent per part del rei borbó Felip V d'esborrar físicament, històricament i jurídica, la ciutat de Xàtiva. Tant és així, que coincidit amb aquesta data, tal dia com avui, el 2014, Felip VI de la casa del borbons fou coronat. 

19/06/2022 Política

El 19 de juny de 1707, Felip V va ordenar incendiar la ciutat, posteriorment els seus camps van ser sembrats amb sal per a condemnar-la a la pobresa, i finalment va canviar el seu nom pel de Colonia Nueva de San Phelipe". Ho va fer a causa de la resistència que es va trobar.

La ciutat després de l'incendi va passar de 12.000 habitants a només 400, i va tardar quasi 80 anys a tornar al mateix nivell demogràfic; el nom de Xàtiva va tornar amb les Corts de Cadis, més d’un segle després, en 1812. Però no va ser fins a 1940 quan la ciutat va assenyalar al culpable de la seua ignomínia. Aquell any, segons expliquen la majoria de cròniques, el director del Museu del Almodí va posar de cap per avall el quadre de Felip V, un quadre pintat per l’artista local Josep Amorós en 1719 per encàrrec del govern local al vigent rei. A més va encomanar que així romanguera la imatge del rei incendiari fins que un monarca successor seu demanara tres vegades perdó pels successos davant del quadre.

Per saber-ne més

La crema de Xàtiva - Ab Origine Magazine
Valora
Rànquings
  1. Els lluitadors catalans per la llibertat seran finalment recordats a l’Alt Empordà
  2. Pobles i nacions davant el despotisme imperial
  3. Posar fil a l’agulla, cap a la ruptura amb el règim del 78
  4. S’inauguren les primeres senyalitzacions de les rutes de la llibertat a Colera, Molinàs i Llançà
  5. El Correllengua Agermanat omple Palma i reafirma la llengua com a nexe dels Països Catalans
  6. Girona acollirà una jornada de Dones dels Països Catalans per teixir xarxa i analitzar la situació de la llengua
  7. 93a concentració a Via Laietana 43 per exigir memòria i justícia davant la comissaria de la repressió
  8. Carrers plens i creix la crítica als sindicats majoritaris
  9. La CUP organitza a Sant Pol de Mar una jornada sobre llengua, construcció i alliberament nacional
  10. La Flama arriba a l’Alguer i culmina el pas del Correllengua per les terres del “bon dia”
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid