Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
No existeix l’opressió nacional?
27/05/2020 Joana Gorina
Joana Gorina Joana Gorina
Jo havia llegit Adam Majó de jove i trobava que feia algunes anàlisis interessants. Ara, quan li llegeixo els escrits, sento més aviat decepció perquè veig que s’ha apuntat a la nòmina d’aquells escriptors que tergiversen els conceptes.

L’article publicat a Llibertat.cat “El llarg ocàs del nacionalisme” és un bon exemple de l’ús espuri de les idees, una mostra elemental de fal·làcia que no superaria un primer curs de filosofia. Per raons poc comprensibles, en aquest article, Majó confon qüestions d’un nivell elemental, de manera que en resulta un text que acaba sent una crida a la desmobilització nacional.

La tergiversació de l’article és bàsica. L’autor sap, pel fet d’haver passat per l’MDT, que el terme “nacionalisme” és poc usat per l’independentisme pel perill de confusió que existeix a causa del seu ús històric; i per això s’ha preferit la denominació ‘independentista’. Però Majó confon volgudament (i vol confondre qui el llegeixi) allò que és una denominació (nacionalisme) amb tot un moviment polític nacional i acaba enfangat en la tesi “postmoderna” de la inexistència de les nacions. [Segons la ideologia postmoderna, de caràcter desmobilitzador i conservador, només existeixen els estats, les llengües dels estats etc. Les nacions sense estat – que són, en nombre, una majoria de casos al món - serien només invencions a menystenir: d’aquí el concepte manipulador de “postnacional” que serveix per a negar l’existència de l’opressió nacional].

Així, l’escrit que comentem, acaba portant de manera fal·laciosa a la conclusió que, no havent-hi ja nacions, no existeix l’opressió nacional i no té sentit la lluita d’alliberament nacional, com a tal; una qüestió que la crua realitat opressiva de cada dia nega amb contundència. Tenir un càrrec polític no hauria d’impedir veure de cara la realitat i tenir una argumentació conseqüent.

Valora
Rànquings
  1. Nova protesta de la Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines (CACGi) davant la seu de la Generalitat
  2. Clam acadèmic per salvar el Centre d’Història Contemporània de Catalunya
  3. Xirinacs i la força de plantar-se: 1975 i 2017, la mateixa lliçó
  4. Detingudes dues militants d’Arran Sant Just en una operació policial vinculada a accions de suport a Palestina
  5. IPS–CUP reclama un lideratge compromès amb Salt després de la dimissió de l’alcalde
  6. Protestes i crítiques a Girona per l’acte de la Fundació Princesa de Girona amb presència d’Illa
  7. 50è aniversari de la plantada de Xirinacs per l’amnistia
  8. La maldat com a bandera
  9. Entitats ecologistes denuncien una “campanya de criminalització” contra Collserola
  10. Independents per Salt–CUP vota en contra dels pressupostos de 2026 per incompliments de govern i manca de projecte
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid